Čo je prispôsobené vyhľadávanie?
Prispôsobené vyhľadávanie znamená, že výsledky vyhľadávanie na stránke sa zobrazujú na základe geografickej polohy používateľa, predchádzajúcich vyhľadávaní, zámeru a známych preferencií.
Ide o vyhľadávacie prostredie na mieru prispôsobené zákazníkovi aj nad rámec konkrétneho vyhľadávacieho dopytu, ktorý zadá.
Dôveruje nám viac ako 3 000 e-shopov
Úprava vyhľadávacieho dopytu tak, aby sa zobrazili relevantnejšie výsledky
Povedzme, že si zákazník vo vašom e-shope kúpi smartfón. Keď hľadá príslušenstvo pre mobil. Vyhľadávací algoritmus mu automaticky ponúkne produkty vhodné pre kúpený model telefónu.
Tak zákazník nielenže nájde hľadaný produkt rýchlejšie, ale aj uvidí relevantné výsledky súvisiace s vybraným modelom.
Zmena poradia výsledkov vyhľadávania tak, aby sa relevantnejšie výsledky umiestnili vyššie
Všetky najväčšie vyhľadávače už dnes používajú prispôsobenie vyhľadávania. Ako prvý s ním však prišiel Google v roku 2004 v rámci zlepšovania používateľského prostredia.
Prispôsobené vyhľadávanie vychádza z histórie prehliadania, záložiek a služieb Google, ktoré používateľ má (ako sú Gmail, Mapy Google, Google+, atď.), a zobrazuje výsledky vyhľadávania na mieru.
Príklad prispôsobeného vyhľadávania
Kto používa prispôsobené vyhľadávanie?
V súčasnosti mnoho firiem používa prispôsobenie vyhľadávania na uľahčenie nakupovania zákazníkov zobrazovaním relevantných produktov. Tu je niekoľko špičkových odvetví, ktoré sa nadmerne spoliehajú na stratégie prispôsobeného vyhľadávania:
Online trhoviská
E-shopy a online trhoviská vrátane eBay, Etsy či Amazonu používajú prispôsobené vyhľadávanie a zákazníkom zobrazujú relevantné výsledky hneď po tom, čo do vyhľadávacieho poľa zadajú prvé písmená dopytu. Niektoré stránky zohľadňujú aj frekvenciu návštev zákazníka a preferenciu konkrétnych značiek či vlastností produktov.
Médiá a zábava
Streamovacie služby ako Netflix či Spotify využívajú prispôsobené vyhľadávanie, aby používateľom zobrazovali rozdielny obsah na základe ich záujmov. Netlix požíva údaje o tom, aký obsah používateľ sledoval, históriu vyhľadávania, údaje o hodnotení, ale aj čas, dátum a zariadenie používateľa, a podľa toho zobrazuje vhodný obsah.
Jedlá a nápoje
Popredné reťazce s rýchlym občerstvením, ako sú McDonald‘s, KFC či Starbucks prispôsobujú vyhľadávanie aj podľa času dňa, aktuálnej polohy, predpovede počasia alebo najklikanejších položiek v menu. Napríklad, keď prší, ponuka McDonald‘s zvýrazní teplý čaj, a počas slnečných dní zasa zmrzlinu.
Sociálne siete
Najväčšie sociálne siete, ako sú Facebook či Instagram, zobrazujú rôznym ľuďom odlišný obsah na základe ich preferencií, záujmov a správania, ale aj obsahu, ktorý zdieľajú online. Instagram sa spolieha na strojové učenie a spoznávanie minulého správania používateľov a vytvára jedinečný informačný kanál pre každého používateľa.
Technologické a SaaS spoločnosti
Mnohé technologické spoločnosti a SaaS firmy používajú personalizované vyhľadávanie, aby svojim zákazníkom umožnili rýchly prístup k relevantným materiálom a aby mohli riešiť svoje vlastné problémy. HubSpot na svojej stránke napríklad takisto používa prispôsobené vyhľadávanie.
Prispôsobené vyhľadávanie upúta pozornosť zákazníkov a zníži množstvo času a energie, ktorú zákazník vynakladá pri prehliadaní vášho e-shopu.
Poskytnite zákazníkovi rýchle návrhy vyhľadávania, ktoré ich zaujmú, a výrazne zvýšite šancu na skutočný rast konverzií. Platí, že firmy, ktoré vynikajú v prispôsobení, generujú o 40 % vyšší príjem, ako je priemer.
Ako funguje prispôsobenie vyhľadávania?
Prispôsobené výsledky vyhľadávania však nevychádzajú z klasických faktorov zoradenia (ako je napríklad relevantnosť). Zvažuj aj iné údaje o jednotlivých používateľoch, ako sú jazyk, aktuálna poloha, používateľský profil, zámer vyhľadávania alebo predchádzajúce vyhľadávania.
Povedzme, že v e-shope s oblečením do vyhľadávania zadáte dopyt „biela košeľa“ a zaplavia vás výsledky dámskych bielych košieľ. Potom kliknete na kategóriu pánske oblečenie a prezriete si pár produktov. Ak potom znova vyhľadáte rovnaký dopyt „biela košeľa“, automaticky sa vám zobrazia výsledky z kategórie pánske oblečenie, a to bez toho, aby ste museli vybrať kategóriu Pánske.
Keď sa vypredajú najžiadanejšie veľkosti produktu, vyhľadávací algoritmus môže automaticky posunúť daný produkt na nižšie miesto v poradí a zobraziť produkty dostupné vo viacerých veľkostiach.
Výhody prispôsobeného vyhľadávania
Vyššia priemerná hodnota košíka
Vyhľadávací algoritmus môže zákazníkom zobrazovať zaujímavé produkty, o ktorých ani netušili. Tým sa zvýši pravdepodobnosť, že u vás nakúpia a takisto sa zvyšuje priemerná hodnota objednávky.
Lepší dojem používateľov
Prispôsobené vyhľadávanie každému zákazníkovi zobrazuje presnejšie a relevantnejšie výsledky, čo pomáha rýchlo nájsť požadovaný obsah a celkový dojem používateľa z nákupu sa neporovnateľne zlepšuje.
Lepšie metriky
Čím relevantnejšie výsledky, tým lepšia miera prekliknutia (CTR) či miera konverzie (CVR) vo vašom e-shpoe. Prispôsobené vyhľadávanie takisto predlžuje čas strávený na stránke, znižuje mieru odchodov a zlepšuje povedomie o značke.
Vyššie výnosy
Lepší vzťah so zákazníkmi
Index portálu G2 vzťahu vo vyhľadávaní v e-shope
Zistite, ktoré faktory ovplyvňujú vzťahy medzi produktmi. V nižšie uvedenom grafe nájdete informácie o použiteľnosti, kvalite podpory a odporúčaniach našich zákazníkov.
- Prispôsobené vyhľadávanie
- Prispôsobené vyhľadávanie
- Kvalita podpory
- Iné faktory
-
Prispôsobené vyhľadávanie: 3.29
-
Prispôsobené vyhľadávanie: 1.43
-
Kvalita podpory: 3.34
-
Iné faktory: 1.71
-
Prispôsobené vyhľadávanie: 3.43
-
Prispôsobené vyhľadávanie: 1.43
-
Kvalita podpory: 3.4
-
Iné faktory: 1.25
-
Prispôsobené vyhľadávanie: 3.29
-
Prispôsobené vyhľadávanie: 1.36
-
Kvalita podpory: 3.27
-
Iné faktory: 1.45
-
Prispôsobené vyhľadávanie: 3.22
-
Prispôsobené vyhľadávanie: 1.29
-
Kvalita podpory: 3.1
-
Iné faktory: 1.67
-
Prispôsobené vyhľadávanie: 3.39
-
Prispôsobené vyhľadávanie: 1.41
-
Kvalita podpory: 3.47
-
Iné faktory: 0.75
Ako implementovať prispôsobené vyhľadávanie
Možno to na prvý pohľad znie náročne, ale nie s Luigi‘s Boxom. S nami prispôsobené vyhľadávanie spustíte v niekoľkých jednoduchých krokoch:
- Synchronizujte svoju databázu produktov s naším vyhľadávacím indexom.
- Integrujte službu Luigi's Box Search Analytics, aby sa naše nástroje mohli učiť z vašich stránok.
- Pohodlne sa usaďte a počkajte, kým náš integračný tím spustí vyhľadávanie.
Luigi's Box je kompatibilný so všetkými webmi
Údaje o produktoch môžete do Luigi’s Boxu preniesť troma spôsobmi.
Prispôsobte svoje interné vyhľadávanie pomocou Luigi's Boxu
S vyhľadávaním od Luigi‘s Boxu dáte svojim zákazníkom voľnú ruku objavovať obsah vo vašom e-shope pomocou efektívneho vyhľadávania, ktoré:
si poradí s preklepmi a pozná aj synonymá názvov vašich produktov.
vylepšuje používateľské prostredie pomocou prispôsobenia a hlasového vyhľadávania
pomocou umelej inteligencie zobrazuje len vhodné filtre pre jednotlivé kategórie.
zobrazuje správnu kategóriu produktov už od prvého zadného písmena dopytu.
Často kladené otázky
Čo je prispôsobené vyhľadávanie?
Prispôsobené vyhľadávanie zobrazuje výsledky nielen podľa klasických faktorov (ako sú relevantnosť obsahu ku kľúčovým slovám), ale aj podľa údajov o zákazníkovi, ktoré má vyhľadávanie v danom čase k dispozícii, ako sú geografická poloha, predošlé vyhľadávania alebo zámer návštevy.
Prečo je prispôsobené vyhľadávanie dôležité pre e-shopy?
Aký je rozdiel medzi klasickým a prispôsobeným vyhľadávaním?
Klasické vyhľadávania sa zvyčajne spoliehajú na sémantické vyhľadávania, teda hľadajú doslovné zhody s kľúčovými slovami z dopytu, prípadne ich varianty, ale nerozumejú celkovému významu dopytu. Obyčajné vyhľadávanie zobrazí rovnaké výsledky všetkým používateľom bez ohľadu na ich záujmy či potreby.
Na druhej strane, prispôsobené vyhľadávanie zobrazuje výsledky prispôsobené konkrétnym záujmom jednotlivca tým, že berie do úvahy ďalšie informácie. Prispôsobené vyhľadávanie môže rôznym jednotlivcom pre každý dopyt zobraziť iné výsledky. Prípadne ich môže na základe preferencií inak zoradiť.
Ako sa dá vyhľadávanie prispôsobiť?
Prispôsobené vyhľadávanie spracúva niekoľko rôznych faktorov. Napríklad prispôsobené vyhľadávanie Google používa históriu prehliadača používateľa, záložky, polohu a údaje v ostatných službách Google. Ak používateľ niektoré stránky zobrazuje častejšie, budú sa zobrazovať na vyšších priečkach vo výsledkoch vyhľadávania.
Ako dlho trvá, kým sa prejaví efekt prispôsobeného vyhľadávania na e-shop?
Prispôsobené vyhľadávanie sa s nástrojom Luigi‘s Box Search prejaví okamžite, pretože zámer zákazníka vieme rozpoznať v reálnom čase. No kvalita prispôsobenia sa časom postupne zlepšuje. Čím viac údajov o zákazníkovi, tým lepšie.