- Čo sú metriky vyhľadávania v e-commerce?
- Metriky vyhľadávania v e-commerce, ktoré by ste mali zvážiť
- #1 Miera odchodov z vyhľadávania
- #2 Miera vyhľadávaní bez výsledku
- #3 Miera konverzie
- #4 Miera odchodov
- #5 Miera prekliknutia (MP)
- Ďalšie metriky, ktoré sa oplatí sledovať
- 01 Priemerná hodnota objednávky (AOV)
- 02 Miera udržania zákazníka
- 03 Miera opustenia nákupného košíka
- 04 Celoživotná hodnota zákazníka (CLV)
- 05 Mobilné konverzné pomery
- Osvedčené postupy na zlepšenie metrík vyhľadávania v elektronickom obchode
- Implementujte automatické dopĺňanie, aby ste sa vyhli preklepom
- Poskytnite filtre vo svojom vyhľadávacom poli a ponúknite relevantné produkty
- Použite hlasové vyhľadávanie na pohodlné vyhľadávanie produktov
- Ukážte položky, ktoré by sa vašim zákazníkom mohli páčiť
- Investujte do pokročilého interného vyhľadávača, ktorý bude analyzovať údaje
- Metriky vyhľadávania elektronického obchodu v skratke
Niektoré e-commerce metriky sa oplatí sledovať a sú vynikajúcimi identifikátormi toho, čo je potrebné zlepšiť na vašej webovej lokalite a ukázať skutočnú výkonnosť vášho e-shopu.
Počuli ste už o: miere odchodov zo stránky, miere okamžitých odchodov, priemernej miere konverzie alebo kľúčových ukazovateľoch výkonnosti? Ak nie, nebojte sa! Vysvetlíme vám ich.
Všetky podrobnosti nájdete v dnešnom článku.
Ale najprv…
Pozrime sa na definíciu metrík vyhľadávania v e-commerce, aby sme pochopili, ako fungujú.
Čo sú metriky vyhľadávania v e-commerce?
Ide o metriky, ktoré ukazujú, ako spotrebitelia interagujú s vaším e-shopom. Vďaka metrikám môžete analyzovať dáta, pochopiť, ako sa ľudia správajú počas online nakupovania, a robiť vylepšenia (napríklad v marketingovej stratégii), ktoré vedú k vyšším predajom a premieňajú potenciálnych zákazníkov na spokojných.
Existuje niekoľko rôznych metrík vyhľadávania v e-commerce, ktoré možno použiť na meranie účinnosti funkcie vyhľadávania na vašej webovej lokalite.
Napríklad:
- počet vykonaných vyhľadávaní
- priemerný čas strávený pri každom vyhľadávaní
- percento vyhľadávaní, ktoré vedú k nákupu
Pozrite sa, čo sú to metriky a prečo sa oplatí ich sledovať!
Metriky vyhľadávania v e-commerce, ktoré by ste mali zvážiť
#1 Miera odchodov z vyhľadávania
Miera odchodov predstavuje percento návštevníkov, ktorí opustili stránku po dokončení vyhľadávania.
Používateľ napríklad hľadal tričko a prešiel si niektoré ponuky na tričká, ktoré máte. Žiadna z nich však nebola uspokojivá, takže používateľ opustil váš web, aby mohol prehliadať inde.
Táto metrika vám môže poskytnúť prehľad o tom, nakoľko relevantný je obsah vašej webovej stránky vzhľadom na to, čo ľudia hľadajú. Vysoká miera odchodov z vyhľadávania môže naznačovať, že ľudia nenachádzajú váš užitočný obsah, a preto odchádzajú. Mohlo by to viesť k nižšej návštevnosti a konverzii na vašej stránke.
Naopak, ak je vaša miera odchodov z vyhľadávania nízka, znamená to, že nájdu to, čo hľadajú.
Ako vypočítať mieru odchodu z vyhľadávania?
Počet odchodov ÷ počet zobrazení stránky = miery odchodov x 100 %
#2 Miera vyhľadávaní bez výsledku
„Žiadne výsledky“ alebo „Výsledky sa nenašli“ sa vyskytujú, keď interné vyhľadávacie nástroje na stránke nemôžu nájsť žiadny obsah, ktorý používateľ hľadá. Na stránkach Google, Bing alebo Yahoo však zriedka uvidíte „žiadne výsledky“, ale stáva sa to počas internetového vyhľadávania na webovej stránke e-shopov.
Veľmi často sa stáva, že obsah alebo produkty, ktoré používateľ hľadá, sa na stránke nachádzajú. Prečo sa teda zákazníci nedostanú k správnym výsledkom? Existuje na to veľa možných dôvodov:
- vyhľadávanie na stránke nie je dobre optimalizované na nájdenie produktov alebo služieb
- vo vyhľadávacom dopyte je chyba
- vyhľadávací nástroj neposkytuje funkciu automatickej opravy
Bohužiaľ, po zobrazení stránky s upozornením „žiadne výsledky“ je veľmi pravdepodobné, že návštevník opustí váš web a bude hľadať produkty niekde inde. Preto je dôležité sledovať, či k takýmto výsledkom dôjde. Ak áno, reagujte, aby ste podobným situáciám zabránili, napríklad implementáciou vyhľadávacieho nástroja s automatickým dopĺňaním a návrhom dopytu.
#3 Miera konverzie
Konverzia nemusí nevyhnutne znamenať nákup produktu vo vašom e-shope. Vynikajúci príklad konverzie môže byť aj:
- prihlásenie na odber noviniek
- vytvorenie účtu
- kliknutím na reklamu
A tiež všetky činnosti, ktoré považujete za cenné pre svoje podnikanie. Nezamieňajte si preto mieru nákupu s mierou konverzie, pretože môžu ísť o dve rôzne merania.
Čím vyššie sú miery konverzie, tým lepšie. Znamená to, že váš obsah alebo marketingové úsilie sú úspešné a spokojnosť zákazníkov môže byť tiež vysoká.
Ak ste napríklad vytvorili newsletter a po mesiaci sa k nemu prihlásilo 120 ľudí, možno si myslíte, že je to dobré číslo. Keď sa však pozriete poriadne, čo znamená, že vidíte, koľko ľudí videlo vašu výzvu k prihláseniu sa na odber, a bolo to asi 120 000, znamená to, že počet prihlásených ľudí predstavuje len 1 %. V takom prípade je nevyhnutné urobiť krok späť a skontrolovať, kde ste zaostali.
Ako vypočítať mieru konverzie?
Počet ľudí, ktorí vykonali konverziu ÷ celkový počet návštevníkov webu = miera konverzie x 100 %
#4 Miera odchodov
Niektorí ľudia si mýlia mieru odchodov s mierou odchodov z vyhľadávania. Toto je miera toho, koľko návštevníkov opustí vašu webovú stránku hneď, ako na ňu vstúpia. Znamená to, že odídu z vášho webu, pretože napríklad len nesprávne klikli a chcú sa vrátiť späť k výsledkom vyhľadávania na Google.
Napríklad návštevník klikol na webovú stránku, ale okamžite si uvedomil, že to nie je webová stránka, ktorú hľadal, a tak odišiel. Nenavštívil vaše ďalšie stránky. Neprehliadal ďalej.
A to je hlavný rozdiel. Návštevníci opúšťajú tú istú stránku, na ktorú vstúpili – mali na vašom webe jednostránkovú reláciu.
Ako vypočítať mieru odchodov?
Počet relácií na jednej stránke ÷ celkový počet relácií na vašom webe = miera odchodov x 100 %
#5 Miera prekliknutia (MP)
MP (z angličtiny CTR) je pomer používateľov, ktorí kliknú na konkrétny odkaz alebo CTA, k celkovému počtu používateľov, ktorí si prezreli konkrétnu stránku. Táto metrika je nevyhnutná na to, aby ste videli, ako efektívne sú vaše marketingové snahy (napríklad kampaň Google Ads – tu je dôležitý zdroj návštevnosti) pri získavaní ľudí, aby konali.
Používateľ si chce napríklad kúpiť topánky vhodné na beh v horách. Ich vyhľadávací dopyt je „horská bežecká obuv“, takže je veľmi pravdepodobné, že používateľ klikne na reklamu (nie na organické vyhľadávanie) s metapopisom, ktorý hovorí, že tam môže nájsť konkrétnu obuv.
Ak máte nízku MP, znamená to, že ľudia nemajú záujem o to, čo ponúkate, alebo nerozumejú vašej CTA (výzve na akciu, napríklad: zaregistrujte sa na bezplatnú skúšobnú verziu). Ak chcete zlepšiť svoje výsledky, musíte zistiť, prečo sa to deje, aby ste mohli vykonať zmeny na opravu výsledkov.
Ako vypočítať miery prekliknutia?
Počet kliknutí na vašu reklamu ÷ počet zobrazení reklamy = MP x 100 %
💡 Organická návštevnosť je návštevnosť generovaná ľuďmi, ktorí nájdu váš web na Googli, nejde však o kampaň Google Ads. Porovnaním zdrojov návštevnosti môžete zistiť, akú výkonnosť dosahujú vaše reklamy.
Ďalšie metriky, ktoré sa oplatí sledovať
01 Priemerná hodnota objednávky (AOV)
Je to metrika, ktorá meria priemerné množstvo peňazí použitých pri transakcii. Sledovanie AOV vám môže pomôcť určiť kritické obchodné rozhodnutia, ako sú výdavky na reklamu, dizajn obchodu alebo cenové body.
Napríklad nižšie AOV zvyčajne znamená, že zákazníci uprednostňujú malé nákupy pri každej objednávke.
Ak chcete zvýšiť AOV, musíte povzbudiť zákazníkov, aby kupovali viac produktov, ako zamýšľali, alebo ich presvedčiť, aby si kúpili drahší tovar.
Vynikajúci spôsob, ako to urobiť, je vyhľadať nástroj, ktorý by vám umožnil ukázať návštevníkom odporúčania, ktoré môžu považovať za užitočné: súvisiace položky, podobné produkty ako tie, ktoré hľadali, ale s viacerými funkciami. Prípadne ponúknite dopravu zdarma pri vyššom minimálnom nákupe.
Ako vypočítať AOV?
Celkové tržby ÷ počet objednávok = priemerná hodnota objednávky x 100 %
02 Miera udržania zákazníka
Miera udržania zákazníkov spoločnosti je počet zákazníkov, ktorí s vami pokračujú v obchodovaní počas určitého časového obdobia.
Je to základná metrika pre podniky, pretože poskytuje prehľad o tom, ako sú vaši zákazníci spokojní s vašimi produktmi alebo hitmi, ak je čas na zlepšenie zákazníckej skúsenosti. Okrem toho vám môže pomôcť identifikovať oblasti, ktoré si vyžadujú určité vylepšenia, aby u vás zákazníci opäť nakúpili.
Keď je udržanie zákazníkov vysoké, znamená to, že vaši zákazníci oceňujú vaše produkty alebo služby a sú udržateľným zdrojom príjmov.
Ak sa napríklad zameriavate na predaj oblečenia a vidíte, že 100 návštevníkov webu si kúpilo oblečenie vo vašom obchode, zatiaľ čo na vašom webe bolo 2 000 interakcií, váš konverzný pomer by bol 5 %.
Ako vypočítať mieru udržania zákazníkov?
Počet konverzií ÷ celkový počet interakcií, ktoré môžete sledovať ku konverzii za rovnaký čas = miera udržania x 100 %
03 Miera opustenia nákupného košíka
Opustenie košíka znamená, že zákazník pridá položky do košíka, spustí proces platby, ale potom to vzdá a transakciu zanechá nedokončenú. V dôsledku toho návštevník webovej stránky opustí všetky položky, ktoré vložil do košíka.
Používateľ napríklad nakupoval vo vašom obchode – vybral si položky v správnej veľkosti, pridal ich do košíka a zamieril k pokladni. Online platba však bola príliš komplikovaná. Používateľ sa teda vzdal a transakciu nedokončil.
Ako vypočítať mieru opustenia nákupného košíka?
Celkový počet dokončených transakcií ÷ počet iniciovaných transakcií = opustenie nákupného košíka x 100 %
04 Celoživotná hodnota zákazníka (CLV)
Je to metrika, ktorá meria celkový príjem generovaný zákazníkom pre váš e-shop. Inak povedané, umožňuje vám predpovedať, koľko peňazí niekto minie vo vašej spoločnosti od chvíle, keď sa táto osoba stane zákazníkom, až do chvíle, keď od vás prestane nakupovať.
Pomocou týchto informácií môžete odhadnúť, ako dlho s vami každý zákazník zostane a koľko minú počas daného časového obdobia. Odtiaľ sa môžete začať rozhodovať, kam zamerať svoje marketingové úsilie a do ktorých zákazníkov sa oplatí investovať.
Ak ste napríklad vypočítali, že vaša hodnota CLV je 100 EUR, vynaložiť 900 EUR na získanie zákazníka vás privedie k bankrotu. CLV vám umožňuje určiť, koľko môžete minúť na aktivity, ktoré privedú nových zákazníkov.
Ako vypočítať CLV?
(Priemerná hodnota nákupu x priemerný počet nákupov) ÷ priemerný čas uchovania = CLV
💡Vedeli ste, že náklady na získanie zákazníka sú oveľa vyššie ako náklady na udržanie zákazníka?
Náklady na získanie zákazníka sú náklady na získanie nového zákazníka.
Náklady na udržanie zákazníka predstavujú množstvo peňazí, ktoré musíte minúť, aby ste si ho udržali ako zákazníka.
05 Mobilné konverzné pomery
Na meranie mobilného zážitku je dôležité sledovať, aké sú vaše mobilné konverzné pomery.
Keď napríklad zistíte, že vaši zákazníci uprednostňujú nakupovanie cez mobilné zariadenia, alebo ich počet rastie, znamenalo by to, že je načase, aby bolo pre mobilného používateľa ešte pohodlnejšie nakupovať online cez vašu mobilnú aplikáciu.
Alebo naopak, ak len veľmi málo ľudí nakupuje cez mobilné zariadenia, možno je potrebné skontrolovať niektoré bolestivé body.
Ako vypočítať mobilné konverzné pomery?
Počet používateľov, ktorí vykonali akciu cez mobil ÷ celkový počet používateľov = mobilná konverzia x 100 %
zdroj obrázku: RawPixel
Tieto metriky vám môžu pomôcť lepšie porozumieť tomu, čo sa práve deje vo vašom e-shope.
Sú to tiež kľúčové ukazovatele výkonnosti pre elektronický obchod. Znamená to, že vám môžu pomôcť merať a sledovať pokrok v rôznych oblastiach vášho podnikania, od predaja a marketingu až po spokojnosť a udržanie zákazníkov. Pravidelným sledovaním kľúčových ukazovateľov výkonu môžete identifikovať oblasti, ktoré potrebujú zlepšenie, a vykonať potrebné zmeny, aby sa vaše podnikanie posunulo vpred.
💡 Recenzie produktov a priemerné výnosy sú jedným z najdôležitejších KPI elektronického obchodu.
Je však potrebné pripomenúť, že všetko závisí od vášho online podnikania, aké produkty predávate a aké je vaše cieľové publikum. Jedna spoločnosť môže mať prospech z konkrétnych krokov na zlepšenie metrík, iná však nie.
Napriek tomu existuje niekoľko osvedčených postupov, ktoré fungujú pre každého a vďaka ktorým budete prosperovať! Poďme sa na ne pozrieť.
Osvedčené postupy na zlepšenie metrík vyhľadávania v elektronickom obchode
Ak chcete zlepšiť svoje metriky vyhľadávania v elektronickom obchode, môžete urobiť niekoľko vecí. Zistite, či ich všetky poznáte.
Implementujte automatické dopĺňanie, aby ste sa vyhli preklepom
Je to skvelá funkcia, ktorú ponúka Luigi’s Box, ktorá zlepšuje zážitok z vyhľadávania vďaka:
- rýchlemu nájdeniu relevantných produktov
- zaoberá sa preklepmi, synonymami alebo diakritikou
- zobrazuje výsledky od prvého dotyku na klávesnicu
Keď návštevníci webových stránok začnú zadávať dopyt, automatické dopĺňanie navrhne súvisiace výrazy a frázy na základe toho, čo v minulosti hľadali iní používatelia internetu. Tento nástroj môže byť užitočný pre tých, ktorí si nie sú istí, čo presne hľadajú alebo chcú preskúmať rôzne možnosti.
Šetrí čas tým, že eliminuje potrebu zadávať dlhý hľadaný výraz do vyhľadávacieho panela.
Poskytnite filtre vo svojom vyhľadávacom poli a ponúknite relevantné produkty
Filtre sú vynikajúce, pretože pomáhajú kupujúcim nájsť produkty oveľa rýchlejšie. Vďaka funkcii vyhľadávania, ako je používateľské rozhranie pre pokročilé filtrovanie alebo dynamické filtre (ktoré ponúka Luigi’s Box), môžu online nakupujúci jednoducho nájsť všetko a okamžite získať relevantné výsledky.
Použite hlasové vyhľadávanie na pohodlné vyhľadávanie produktov
Používatelia môžu jednoducho vysloviť svoj dopyt do mikrofónu zariadenia a okamžite získať výsledky. Hlasové vyhľadávanie je praktické, ak vaši zákazníci niečo hľadajú, napríklad keď sú na cestách. Áno, aj túto funkciu Luigi’s Box ponúka – s hlasovým vyhľadávaním môžete poskytnúť ešte lepší zážitok z vyhľadávania.
📰 Získajte viac informácií a vylepšite skúsenosti zákazníkov: Hlasové vyhľadávanie v e-commerce.
Ukážte položky, ktoré by sa vašim zákazníkom mohli páčiť
S Luigi’s Box Recommender môžete bez námahy vytvárať odporúčania pre váš e-shop. Vďaka podpore umelej inteligencie náš nástroj uprednostňuje iba relevantné výsledky na základe online správania zákazníkov a individuálnych preferencií. Týmto spôsobom môžete zlepšiť svoje miery AOV a zvýšiť mieru konverzie.
Investujte do pokročilého interného vyhľadávača, ktorý bude analyzovať údaje
Nástroj, ktorý používate, vám musí poskytnúť prehľad o objeme vyhľadávania, výkonnosti vyhľadávania a ďalších aspektoch, ktoré považujete za dôležité pre svoje podnikanie. S Luigi’s Box Analytics uvidíte:
- či vyhľadávanie priviedlo návštevníkov ku konverzii
- koľko „Nenašli sa žiadne výsledky“ dostali vaši zákazníci
- aký je najobľúbenejší produkt vo vašom obchode
- a viac!
Ak chcete skontrolovať Luigiho box v praxi, naplánujte si demo hovor.
Metriky vyhľadávania elektronického obchodu v skratke
Kľúčové ukazovatele výkonnosti a metriky vyhľadávania v e-commerce sa oplatí sledovať z rôznych dôvodov. Okrem toho je dôležité vedieť, čo znamenajú a čo robiť na ich zlepšenie. Celkovo vám môžu pomôcť monitorovať a urýchliť proces nákupu.
Vďaka Luigi’s Boxu poskytnete lepšiu používateľskú skúsenosť a pomôžete svojim firmám dosahovať lepšie výsledky. Prečo čakať? Zaregistrujte sa a získajte lepšie výsledky vyhľadávania pre váš e-shop.
Barbora v Luigi's Boxe ako odborníčka na produktový marketing čaruje so slovami. Písaniu sa začala venovať už počas štúdia na vysokej škole ako dobrovoľníčka pre rôzne občianske združenia. Okrem toho, že je súčasťou tímu Luigi's Boxu, spoluorganizuje konferenciu TEDxBratislava, kde má na starosti marketing a PR.
Viac príspevkov od tohto autora