V posledných rokoch zohráva hlasové vyhľadávanie čoraz dôležitejšiu úlohu. Umožňuje používateľom vyhľadávať produkty alebo odpovede jednoducho tak, že dopyt povedia namiesto manuálneho zadávania kľúčových slov. Preto je hlasové vyhľadávanie rýchlejšie a pohodlnejšie ako to klasické.
Podľa spoločnosti PwC, 65 % ľudí vo veku 25 – 49 rokov používa hlasové zariadenia aspoň raz denne. Navyše sa očakáva, že do roku 2022 bude inteligentné hlasové zariadenia vlastniť 55 % domácností.
Prečo sa však hlasové vyhľadávanie stalo takým populárnym len nedávno? A čo je dôležitejšie, ako zmení spôsob, akým vyhľadávame a nakupujeme?
Čo je to hlasové vyhľadávanie a ako funguje?
Hlasové vyhľadávanie je presne to, čo hovorí jeho názov. Svojím vlastným hlasom kladiete otázky alebo zadávate príkazy zariadeniam, ako sú smartfóny alebo inteligentné hlasové zariadenia, ktoré potom vykonajú príkaz alebo odpovedia na vašu otázku.
Ak sa napríklad na smartfóne so systémom Android opýtate asistenta Google: „Hej, Google, aké je dnes počasie?“, zariadenie stiahne údaje z internetu a povie vám, aká je predpoveď počasia na dnešný deň.
Na akom princípe hlasové vyhľadávanie funguje? Virtuálni asistenti ako Siri a Alexa používajú technológiu rozpoznávania reči na spracovanie a prepis hlasu do textu a následne z toho prepisu vyextrahujú príkaz alebo otázku.
Vyslovením mena asistenta (napr. „Hej, Siri“) používateľ „prebudí“ virtuálneho asistenta, aby bol pripravený počúvať požiadavky a reagovať na ne. Virtuálny asistent sa navyše časom učí. Čím viac s ním budete hovoriť, tým lepšie porozumie vašim preferenciám a poskytne vám odpovede alebo odporúčania na mieru.
Hoci inteligentné zariadenia, ako je Alexa, boli medzi používateľmi už dosť populárne, hlasové vyhľadávanie sa skutočne rozbehlo až po zavedení hlasových asistentov do smartfónov, tabletov a inej prenosnej elektroniky.
V súčasnosti majú takmer všetky moderné prenosné zariadenia, ako napríklad inteligentné hodinky, funkciu hlasového vyhľadávania, ktorá používateľom umožňuje vyhľadávať informácie pomocou hlasu, kedykoľvek a kdekoľvek.
Pokiaľ ide o budúcnosť vyhľadávania, pochopiteľne sa očakáva, že technológia hlasového vyhľadávania ho zásadne zmení:
- Tretina obyvateľov USA používa funkcie hlasového vyhľadávania.
- 71 % spotrebiteľov uprednostňuje hlasové vyhľadávanie pred písaním.
- Predpokladá sa, že 3/4 amerických domácností vlastní aspoň jedno smart hlasové zariadenie.
- Viac ako polovica majiteľov smart hlasových zariadení ich používa na dennej báze.
- Do roku 2022 bude 70 % spotrebiteľov nakupovať pomocou hlasových pokynov namiesto navštevovania kamenných obchodov.
- 71 % spotrebiteľov, ktorí nosia elektronické zariadenia, tvrdí, že v budúcnosti budú používať hlasové vyhľadávanie.
- Do roku 2023 bude hlasovými asistentmi vybavených približne 8 miliárd zariadení.
71%
spotrebiteľov uprednostňuje hlasové vyhľadávanie pred písaním. (findstack.com)
Prečo je hlasové vyhľadávanie zaujímavé aj pre maloobchodníkov?
O túto technológiu sa zaujímajú aj maloobchodníci a e‑commerce sektor. Nárast popularity hlasového vyhľadávania by mohol radikálne zmeniť trh.
Existuje viacero potenciálnych spôsobov využitia hlasového vyhľadávania pre obchody. Zákazníkom umožní nájsť požadovaný produkt nech sa nachádajú kdekoľvek a takisto otvorí nové možnosti personalizácie zážitku z nakupovania. Hoci zákazníci zatiaľ nepoužívajú hlasové vyhľadávanie na bežné nákupy (iba 10 % používa hlasové vyhľadávanie každý deň, zatiaľ čo 50 % nikdy), neznamená to, že by podniky mali silu hlasového vyhľadávania prehliadať.
Podľa BrightLocal, 58 % spotrebiteľov použilo hlasové vyhľadávanie na vyhľadanie informácií o miestnom podniku, ako sú úradné hodiny alebo pokyny. Prieskum, ktorý uskutočnila spoločnosť Narvar, tiež ukázal, že 51 % používa hlasové vyhľadávanie na prieskum produktov pred kúpou. Pre vašu značku je preto veľmi dôležité, aby boli určité informácie o podniku a jeho produktoch dostupné pre hlasové vyhľadávanie.
Za zmienku stojí najmä to, že maloobchodníci aj e‑commerce obchody, ktoré už využívajú hlasové vyhľadávanie, majú teraz výhodu oproti svojim konkurentom. Mnohé spoločnosti zatiaľ hlasové vyhľadávanie nepodporujú, preto používatelia hlasového vyhľadávania nájdu skôr ich konkurenciu. Vďaka hlasovému vyhľadávaniu sa teda môžete priblížiť k svojim zákazníkom a zvýšiť tak pravdepodobnosť, že nakúpia práve u vás a nie u konkurencie.
Ako zmení hlasové vyhľadávanie spôsob, akým ľudia nakupujú produkty online?
Vďaka tomu, že ide o jeden z najprirodzenejších a najrýchlejších spôsobov komunikácie, sa hlasové vyhľadávanie určite stane jedným z najobľúbenejších spôsobov vyhľadávania informácií.
Stále sa často vyskytujú problémy s hlasovými technológiami, ktoré majú problémy s rozoznávaním rôznych prízvukov alebo nesprávnou interpretáciou príkazov, technológia sa však každým rokom zlepšuje. A je tu jeden zásadný rozdiel, pokiaľ ide o vyhľadávanie prostredníctvom hlasových asistentov v porovnaní s bežným internetovým vyhľadávaním, a to počet výsledkov, ktoré používateľ dostane.
Povedzme, že do Googlu zadáte „teplá vlnená deka“. Ten vám zobrazí 19 700 000 relevantných výsledkov (spolu s platenými odkazmi). Technicky to znamená, že môžete navštíviť akúkoľvek stránku, či už je to prvý alebo miliónty výsledok.
Hlasové vyhľadávanie poskytne len niekoľko výsledkov či dokonca iba jeden. Ak sa teda na daný dopyt neumiestnite na popredných miestach, vaše šance na zobrazenie výrazne klesajú.
Ak hlasové vyhľadávanie používate medzi prvými, máte oveľa väčšiu šancu prilákať používateľov hlasového vyhľadávania a premeniť ich na zákazníkov.
Hlasové vyhľadávanie môže vašej značke priniesť aj veľké výhody, ako napríklad:
1. Viac personalizované nakupovanie
Pomocou hlasového vyhľadávania môžete proces nakupovania pre zákazníka personalizovať na nevídanú úroveň.
Personalizované odporúčania a maily s pripomienkami nákupného košíka sú dnes už takmer štandardom. Čo takto, ak vám virtuálny asistent nájde a nakúpi produkty každodennej spotreby v online supermarkete? Ak zákazník pravidelne nakupuje pomocou hlasového vyhľadávania, Siri alebo Alexa môžu objednať požadované produkty jediným príkazom.
Dokonca by mohli zákazníkovi pripomenúť, že mu niečo chýba (na základe dátumu posledného nákupu), alebo mu navrhnúť ďalšie produkty, ktoré zodpovedajú jeho preferenciám. Výsledkom by bolo, že zákazníci by si mohli objednať požadované výrobky v priebehu niekoľkých sekúnd, čo by ich mohlo povzbudiť k častejšiemu nakupovaniu a nákupu väčšieho počtu položiek.
2. Jednoduchšie získavanie spätnej väzby
Recenzie a komentáre zákazníkov sú zlatou baňou informácií pre majiteľov maloobchodných a elektronických obchodov, pokiaľ kupujúci zanechajú skutočné a pravdivé recenzie. Zatiaľ čo na negatívne recenzie si zákazníci zvyčajne nájdu čas, nie sú takí ochotní zanechať pozitívnu recenziu jednoducho preto, že jej napísanie zaberie čas.
Zákazníci by oveľa radšej zanechali recenziu, keby ju stačilo nadiktovať a nie ju napísať. Vzhľadom na to, ako rýchlo a jednoducho by bolo možné takéto recenzie zanechať, by to mohlo zákazníkov povzbudiť aj k písaniu dlhších a podrobnejších komentárov.
Hlasových asistentov môžete využiť aj na to, aby ste zákazníkov požiadali o hodnotenie ich skúseností s nakupovaním alebo podporou, vďaka čomu sa dozviete, čo si myslia o vašich službách a čo by ste mali zlepšiť.
3. Rýchlejšie služby
Hlavným dôvodom obľúbenosti hlasového vyhľadávania je však jeho rýchlosť. Človek v priemere napíše 38 až 40 slov za minútu, čo predstavuje 190 až 200 znakov. Pokiaľ však ide o reč, v priemere povieme približne 100 až 150 slov za minútu. To je rozdiel, no nie?
Práve preto je pre mnohých používateľov hlasové vyhľadávanie veľmi zaujímavé. Umožňuje im rýchlejšie komunikovať a nájsť to, čo potrebujú. Okrem toho môžu zákazníci používať hlasové vyhľadávanie aj počas inej činnosti. Napríklad môžu požiadať Alexu, aby objednala mlieko a vajcia, zatiaľ čo pripravujú večeru.
Funkcia hlasového vyhľadávania by mohla byť užitočná aj pre zdravotne postihnutých, starších alebo technicky málo zdatných ľudí, ktorí majú jednoducho problémy s používaním bežnej klávesnice a vyhľadávača. Namiesto zadávania dotazu do vyhľadávača by mohli požiadať Siri alebo Google, aby zistili počasie, zavolali na dané telefónne číslo alebo objednali potraviny, čo by im pomohlo pracovať s technikou samostatne.
4. Umožňuje inteligentné nakupovanie
Skutočná sila hlasového vyhľadávania sa ukrýva nielen v možnosti rozpoznávania reči. Virtuálni asistenti využívajú umelú inteligenciu a strojové učenie, vďaka čomu sú dostatočne inteligentní na to, aby porozumeli nákupnému správaniu a zvykom používateľov.
Ak sa vrátime k príkladu s nákupom potravín, povedzme, že si pravidelne kupujete konkrétnu značku kávy v službe Amazon Fresh. V takom prípade vás hlasový asistent môže informovať, keď je na túto konkrétnu značku výpredaj, a spýtať sa, či si ju chcete objednať.
Výhodu by to malo nielen pre zákazníkov (ktorí sa o ponuke dozvedia ihneď), ale aj pre obchody, pretože môžu okamžite osloviť svojich zákazníkov s najnovšími špeciálnymi ponukami.
5. Umiestnenie vo výsledkoch hlasového vyhľadávania môže zvýšiť návštevnosť
Jedinečný algoritmus spoločnosti Google zabezpečuje, aby používatelia pri hlasovom vyhľadávaní dostávali čo najlepšie výsledky. To znamená, že používatelia dôverujú informáciám z hlasového vyhľadávania, pretože najlepšie zodpovedajú ich potrebám.
Čo ak informácie alebo odporúčania pochádzajú priamo z vašej webovej stránky? Je pravdepodobnejšie, že používatelia budú vašej firme dôverovať a vrátia sa k vám aj nabudúce. Ak optimalizujete svoju webovú lokalitu pre hlasové vyhľadávanie, v podstate tým priblížite svoju firmu zákazníkom.
Okrem toho pridanie funkcie hlasového vyhľadávania na vaše webové stránky môže zvýšiť návštevnosť vašej stránky, čím sa ešte viac zvýši reputácia a dôveryhodnosť vašej značky.
6. Zlepšuje používateľský zážitok
Implementácia hlasového vyhľadávania do vášho obchodu by mohla výrazne zlepšiť zážitok vašich zákazníkov. Vďaka tejto technológii si s väčšou pravdepodobnosťou získate spokojných zákazníkov, ktorí vaše služby radi odporučia ostatným.
Hlasoví asistenti vám navyše môžu pomôcť pri budovaní značky. Ak svojim zákazníkom napríklad poviete, že ponúkate hlasové vyhľadávanie, ľudia, ktorí ho už používajú, budú viac naklonení tomu, aby vyskúšali váš produkt alebo službu.
Navyše ľudia, ktorí predtým o hlasovom vyhľadávaní nevedeli, by mohli túto technológiu vo vašom obchode s radosťou vyskúšať. Ak sa im zapáči, vrátia sa a odporučia vašu aplikáciu alebo internetový obchod ďalším ľuďom, vďaka čomu vaša značka získa ďalších nových zákazníkov.
Ako udržať krok s týmto novým trendom?
Hlasoví asistenti sa nesmierne zdokonalili, preto možno predpokladať, že bude popularita hlasového vyhľadávania v nasledujúcich rokoch rásť ešte rýchlejšie.
Keďže na trhu hlasového vyhľadávania bude pravdepodobne oveľa silnejšia konkurencia ako na trhu SEO, podniky všetkých veľkostí by sa mali tomuto trendu prispôsobiť skôr, ako sa hlasové vyhľadávanie stane bežným štandardom.
Tí, ktorí budú pred týmto trendom zatvárať oči, môžu mať neskôr oveľa väčšie problémy dobehnúť zameškané, najmä ak konkurencia zmení svoje digitálne marketingové procesy ako prvá, aby získala popredné miesto vo výsledkoch vyhľadávania inteligentných hlasových zariadení.
Ako pripraviť svoj obchod na hlasové vyhľadávanie?
Máme pre vás niekoľko tipov:
1. Indexujte stránku pre prirodzenú reč
Pokiaľ ide o SEO, spoločnosti zvyčajne súťažia o najvyhľadávanejšie kľúčové slová. Ľudia, ktorí používajú hlasové vyhľadávanie, však vyhľadávajú iným spôsobom. Používajú skôr frázy začínajúce sa slovami „Kto“, „Čo“, „Kde“, „Kedy“, „Prečo“ či „Ako“, aby čo najrýchlejšie našli odpovede.
Jedným z najlepších spôsobov, ako dosiahnuť, aby vašu stránku videli títo používatelia, je vytvoriť sekciu často kladených otázok, v ktorej poskytnete odpovede na bežné otázky, ktoré môžu byť napísané konverzačným tónom. Vďaka tomu vaši zákazníci nájdu odpovede jednoducho a rýchlo.
Ak napríklad zákazník pomocou inteligentných hodiniek hlasom hľadá najbližšiu pizzeriu a na vašej webovej stránke sú uvedené pokyny, ako nájsť váš podnik, je veľká šanca, že virtuálny asistent v inteligentných hodinkách vašu prevádzku nájde a vyberie ju ako miesto, kam by mal zákazník ísť.
2. Zjednodušte nákupný proces
Používatelia čoraz častejšie vyhľadávajú jednoduché a pohodlné spôsoby prehliadania internetu a online obchodov, najmä pri používaní mobilných zariadení. Preto skryté poplatky, viacero stránok, ktoré vyžadujú množstvo údajov, nedostatok informácií o možnostiach platby alebo nútenie kupujúcich vytvoriť si účet pred dokončením nákupu môžu rýchlo spôsobiť, že opustia webové stránky.
Aby bol proces registrácie krátky a jednoduchý, odporúčame vám zjednodušiť nákup len na tieto tri stránky:
- informácie o produkte
- pokladňa (s informáciami o možnostiach platby a doručenia)
- platba a potvrdenie objednávky
Svojim zákazníkom by ste tiež mali ponúknuť možnosť, aby dokončili nákup ako hosť. Ušetríte tým čas a zlepšíte celkový používateľský zážitok nových zákazníkov, vďaka čomu si neskôr vytvoria účet.
3. Používajte štruktúrované dáta
Pravdepodobne poznáte tzv. rich snippets, teda náhľady výsledkov vyhľadávania Google, ktoré zobrazujú ďalšie cenné informácie vedľa štandardného odkazu. Štruktúrovaný obsah (schema markups) funguje podobným spôsobom – označujú váš obsah a hovoria vyhľadávačom, čo vaša stránka obsahuje.
Vďaka tomuto HTML doplnku dokážu vyhľadávače lepšie porozumieť vášmu obsahu, vďaka čomu získate vyššie pozície vo výsledkoch textových dopytov a budete relevantnejší pri hlasovom vyhľadávaní.
4. Vytvorte kategórie a značky produktov
Kedysi stačilo uvádzať na stránke online obchodu jednoduché značky („tričko“, „športové“ alebo „s výstrihom do V„), pričom všetky ostatné informácie, napríklad farba alebo veľkosť, boli uvedené vo variantoch produktu. Pre klientov, ktorí vyhľadávajú produkty na vašej webovej stránke alebo v mobilnej aplikácii, je to v poriadku, ale čo pre niekoho, kto používa Amazon Echo?
Uistite sa, že popisy produktov, názvy a značky kategórií obsahujú relevantné údaje, aby zákazníci na stránke rýchlo našli to, čo potrebujú.
Umelá inteligencia sa už tiež učí rozlišovať medzi mužskými a ženskými hlasmi, preto by ste sa mali uistiť, že všetky položky určené pre špecifické pohlavie sú takto označené. Napríklad „Modré dámske športové tričko s výstrihom do V, veľkosť 36“ by bol dokonalý popis pre hlasové vyhľadávanie.
5. Pridajte do svojho e‑shopu funkcie Alexa
Pridanie niekoľkých pluginov Alexa na vaše webové stránky elektronického obchodu je tiež vynikajúci spôsob, ako pripraviť stránku na hlasové vyhľadávanie. Pluginy Alexa sú ako aplikácie, ktoré riadia hlasové služby Alexa.
Jednotlivé funkcie môžete povoliť a zakázať pomocou aplikácie Alexa alebo webového prehliadača rovnakým spôsobom, ako inštalujete a odinštalujete aplikácie v smartfóne alebo tablete. Všetky tieto funkcie vyžadujú jasné príkazy, ktoré možno zadávať v prirodzenom jazyku, a vykonajú konkrétnu činnosť.
Napríklad internetový obchod s potravinami Ocado má v službe Amazon funkciu, ktorá používateľovi umožňuje povedať: „Alexa, požiadaj Ocado, aby mi do objednávky pridalo cibuľu.“ Ľudia tak môžu nakupovať v akomkoľvek online obchode alebo vykonať akúkoľvek činnosť jednoducho zadaním príkazu Alexe.
Prostredníctvom týchto funkcií môžu zákazníci tiež ovládať svoje zariadenia a spotrebiče, rozhodovať o tom, čo budú sledovať na svojich obrazovkách, alebo si dokonca objednávať jedlo.
6. Testujte a optimalizujte
Podobne ako každú novú technológiu, ktorú pridáte na svoje webové stránky, aj hlasové vyhľadávanie je potrebné otestovať, aby ste sa uistili, že funguje čo najbezproblémovejšie. Najlepšie je, ak necháte rôznych ľudí, aby si vyskúšali objednávanie rôznych položiek, vracanie zásielok alebo navigáciu na vašej stránke len pomocou hlasu.
Všetci títo ľudia budú mať rôzne hlasy a aj hovoriť trochu odlišným spôsobom, takže vďaka nim získate dobrú predstavu o tom, ako hlasové vyhľadávanie funguje.
Barbora v Luigi's Boxe ako odborníčka na produktový marketing čaruje so slovami. Písaniu sa začala venovať už počas štúdia na vysokej škole ako dobrovoľníčka pre rôzne občianske združenia. Okrem toho, že je súčasťou tímu Luigi's Boxu, spoluorganizuje konferenciu TEDxBratislava, kde má na starosti marketing a PR.
Viac príspevkov od tohto autora