- Aké druhy združeného vyhľadávania existujú?
- Zlúčené výsledky
- Zlúčené indexovanie
- Hybridné združené vyhľadávanie
- Združené vyhľadávanie s jedným rozhraním
- Aké problémy môžu nastať pri používaní združeného vyhľadávania?
- Implementácia niektorých typov združeného vyhľadávania môže byť časovo náročná
- Zoradenie výsledkov pri združenom vyhľadávaní môže byť oriešok
- Výsledky sa môžu zobrazovať duplicitne
Podľa portálu Statista do roku 2025 vytvoríme viac než 180 zettabajtov dát. Doposiaľ sme nikdy nemali toľko informácií dostupných online ako máme dnes. Na jednej strane je to skvelé a znamená to, že online už dokážeme nájsť prakticky čokoľvek a v rôznych formách: či už v blogových článkoch, YouTube videách alebo v príspevkoch na sociálnych sieťach, návodoch atď.
Spoločnosti v snahe získať si svojich potenciálnych zákazníkov vytvárajú a zdieľajú množstvo obsahu. Problém spočíva v tom, že tento obsah je často roztrúsený po rôznych stránkach, pričom každá z nich má vlastný vyhľadávací nástroj a databázy. To rozhodne na používateľov nevytvára najlepší dojem.
Dobrá správa však je, že existuje spôsob, ktorým môžu používatelia prehľadávať všetok obsah dostupný na vašom webe pomocou jediného vyhľadávacieho poľa. A to je združené vyhľadávanie.
Prečítajte si viac o tom, čo to je a ako vním môžete vylepšiť svoj web.
180 zettabajtov
Do roku 2025 vytvoríme viac než 180 zettabajtov dát. (statista.com)
Aké druhy združeného vyhľadávania existujú?
Združené vyhľadávanie pozostáva z dvoch hlavných častí:
- index údajov vytvorený na základe všetkého dostupného obsahu na webe spoločnosti;
- vyhľadávanie, ktoré prechádza index a hľadá v ňom relevantné informácie na základe konkrétneho dopytu.
Existujú však rozdiely v tom, akým spôsobom vyhľadávanie pracuje s údajmi v indexe.
Zlúčené výsledky
Zlúčenie výsledkov (search-time merge) znemaná, že nástroj na združené vyhľadávanie odovzdá dopyt používateľa jednotlivým vyhľadávacím nástrojom na webe a následne skombinuje výsledky tak, aby sa používateľovi zobrazili na jedinej stránke s výsledkami. Najvýraznejšou výhodou tejto metódy je, že sa najrýchlejšie a najjednoduchšie implementuje. Obsah aj údaje môžu ostať zapísané v rôznych indexoch a nemusíte ani zlučovať ich formát.
Väčším nedostatkom je jedine to, že vyhľadávanie musí čakať na jednotlivé nástroje, kým spracujú požiadavku a odošlú výsledky. Ak je jeden z nich pomalší, celkový čas vyhľadávania sa predĺži.
Zlúčené indexovanie
Ďalším rozšíreným typom vyhľadávania je zlúčenie indexovania (index-time merging). Oproti predošlému typu má tú výhodu, že výsledky poskytne omnoho rýchlejšie, pretože všetky údaje sú uložené v jednom indexe. Nástroj prehľadá index a nájde všetko obsah, ktorý zodpovedá dopytu. Keďže sú všetky údaje uložené na jednom mieste, nie je potrebné vysielať požiadavku viacerým nástrojom a výsledky vyhľadávania sa objavia rýchlejšie. Združené vyhľadávanie so zlúčeným indexovaním zväčša obsahuje aj ďalšie užitočné funkcie, ako našepkávač či filtrovanie obsahu.
Na to, aby združené vyhľadávanie so zlúčeným indexovaním fungovalo, však musíte najprv vytvoriť jediný index údajov pre všetok obsah a nájsť spôsob, ako do tohto indexu pridať rôzne typy obsahu. Index je okrem toho potrebné pravidelne aktualizovať, najmä keď na web pridáte nový obsah. Z toho vyplýva, že implementácia tohto typu združeného vyhľadávania je zložitejšie a časovo náročnejšia.
Hybridné združené vyhľadávanie
Hybridné združené vyhľadávanie pracuje s hlavným centrálnym indexom, ktorý obsahuje väčšinu informácií, ale prehľadáva aj ďalšie online databázy, ktoré fungujú oddelene (napríklad v prípade, keď by bolo priveľmi komplikované združiť všetok obsah do jednej databázy). Výsledky sa následne zlúčia a pridajú na finálny zoznam výsledkov.
V porovnaní s vyhľadávaním so zlúčenými výsledkami, tento hybrid neprehľadáva tak veľa databáz, preto zobrazuje výsledky rýchlejšie. Stále však platí, že musí čakať na odpoveď od viacerých vyhľadávacích nástrojov z rôznych databáz. Reaguje preto pomalšie než združené vyhľadávanie s jediným indexom.
Združené vyhľadávanie s jedným rozhraním
Tento typ funguje podobne ako združené vyhľadávanie so zlúčením výsledkov (preverí všetky indexy údajov osobitne). Nespojí ich však do jediného zoznamu výsledkov, ale vytvorí osobitný zoznam pre každý typ obsahu. Ak návštevníci webu hľadajú výsledky v konkrétnom formáte, tento spôsob môže byť veľmi užitočný. Existuje dokonca možnosť prispôsobiť zoradenie výsledkov pre každý z typov obsahu tak, aby boli čo najrelevantnejšie.
Implementácia tohto typu je asi najpracnejšie. Preto je dobré najprv si premyslieť, ako by malo používateľské rohranie vyzerať, aby sa pužívalo čo najpohodlnejšie. Okrem toho, nie v každom riešení na združené vyhľadávanie je dostupná funkcia zobrazenia rôznych typov obsahu osobitne, preto si pred výberom svojho riešenia dobre skontrolujte, aké funkcie ponúka.
Aké problémy môžu nastať pri používaní združeného vyhľadávania?
Združené vyhľadávanie zlepšuje dojem používateľov z vyhľadávania, nielen zákazníkov, ale aj spolupracovníkov, ktorým sa s webom jednoduchšie pracuje. Okrem mnohých výhod však prináša aj niekoľko problémov, na ktoré môžete pri implementácii združeného vyhľadávania natrafiť.
Implementácia niektorých typov združeného vyhľadávania môže byť časovo náročná
Združené vyhľadávanie so zlúčením výsledkov sa dá implementovať pomerne jednoducho, ale ostatné tri typy si vyžadujú plánovanie a rozsiahlu prípravu. Budete musieť vytvoriť jednotný index údajov, s ktorým bude vyhľadávanie pracovať na základe dopytov od používateľov. Indexy je takisto potrebné pravidelne aktualizovať, najmä pri pridávaní a odstraňovaní obsahu z webových stránok.
Združenie vyhľadávanie s jedným rozhraním si zasa vyžaduje nastavenie používateľského rozhrania pre združené vyhľadávanie, aby sa jednoducho používalo.
Zoradenie výsledkov pri združenom vyhľadávaní môže byť oriešok
Výhodou združeného vyhľadávania je, že doň môžete zahrnúť akýkoľvek typ obsahu. Pri práci s viacerými zdrojmi však môže vyhľadávanie naraziť na problémy so správnym zoradením obsahu. Každé vyhľadávanie môže vyhodnotiť relevanciu výsledkov rozlične. To znamená, že musíte vynovať viac pozornosti vyladeniu zoraďovania výsledkov.
Výsledky sa môžu zobrazovať duplicitne
Pri použití viacerých zdrojov dát sa môže stať, že sa niektoré výsledky zobrazia duplicitne, najmä v prípade vyhľadávania so zlúčením výsledkov. Vyhľadávanie môže napríklad označiť blogový článok a PDF súbor s rovnakým obsahom ako dva osobitné výsledky, čo môže pôsobiť zmätočne. Aj tomu sa však dá vyhnúť, ak si pri indexovaní skontrolujete všetky údaje a odstránite duplicity.
search conversion rate
search conversion rate
on top of standard yearly revenue
search conversion rate
Výhody združeného vyhľadávania
Spokojnejší zákazníci
Rýchlejšie zobrazenie výsledkov
Relevantnejšie výsledky
Jednoduchšia správa obsahu
Menej bezpečnostných rizík
Barbora v Luigi's Boxe ako odborníčka na produktový marketing čaruje so slovami. Písaniu sa začala venovať už počas štúdia na vysokej škole ako dobrovoľníčka pre rôzne občianske združenia. Okrem toho, že je súčasťou tímu Luigi's Boxu, spoluorganizuje konferenciu TEDxBratislava, kde má na starosti marketing a PR.
Viac príspevkov od tohto autora