- Čo je združené vyhľadávanie?
- Aké druhy združeného vyhľadávania existujú?
- Zlúčené výsledky
- Zlúčené indexovanie
- Hybridné združené vyhľadávanie
- Združené vyhľadávanie s jedným rozhraním
- Výhody združeného vyhľadávania
- 1. Spokojnejší zákazníci – vyššie konverzie
- 2. Používatelia nájdu relevantnejší obsah omnoho jednoduchšie
- 3. Relevantnejšie výsledky
- 4. Jednoduchšia správa obsahu
- 5. Menej bezpečnostných rizík
- Aké problémy môžu nastať pri používaní združeného vyhľadávania?
- Implementácia niektorých typov združeného vyhľadávania môže byť časovo náročná
- Zoradenie výsledkov pri združenom vyhľadávaní môže byť oriešok
- Výsledky sa môžu zobrazovať duplicitne
- Záver
Podľa portálu Statista do roku 2025 vytvoríme viac než 180 zettabajtov dát. Doposiaľ sme nikdy nemali toľko informácií dostupných online ako máme dnes. Na jednej strane je to skvelé a znamená to, že online už dokážeme nájsť prakticky čokoľvek a v rôznych formách: či už v blogových článkoch, YouTube videách alebo v príspevkoch na sociálnych sieťach, návodoch atď.
Spoločnosti v snahe získať si svojich potenciálnych zákazníkov vytvárajú a zdieľajú množstvo obsahu. Problém spočíva v tom, že tento obsah je často roztrúsený po rôznych stránkach, pričom každá z nich má vlastný vyhľadávací nástroj a databázy. To rozhodne na používateľov nevytvára najlepší dojem.
Dobrá správa však je, že existuje spôsob, ktorým môžu používatelia prehľadávať všetok obsah dostupný na vašom webe pomocou jediného vyhľadávacieho poľa. A to je združené vyhľadávanie.
Prečítajte si viac o tom, čo to je a ako vním môžete vylepšiť svoj web.
180 zettabajtov
Do roku 2025 vytvoríme viac než 180 zettabajtov dát. (statista.com)
Čo je združené vyhľadávanie?
Združené vyhľadávanie je spôsob vyhľadávania, pri ktorom vyhľadávací nástroj prehľadá viacero zdrojov naraz a všetky relevantné výsledky zobrazí na jednom mieste. Vďaka tomu môžu používatelia prehľadať obsah vo všetkých častiach vášho webu naraz, čo je omnoho praktickejšie než prechádzať jednotlivé časti po jednom.
Klasické vyhľadávanie pracuje iba s jedným zdrojom dát. Ak teda chcú používatelia nájsť článok na blogu, musia väčšinou použiť vyhľadávací panel v blogovej časti webu. Ak chcú však prehľadať stránky s najčastejšími otázkami, musia sa takisto presunúť do príslušnej časti webu. No čo ak používateľ nevie, v ktorej časti by mohol byť hľadaný obsah uverejnený?
V tom prípade je hľadanie potrebných informácií ešte zložitejšie než preklikávanie sa viacerými stránkami výsledkov. Združené vyhľadávanie dokáže zobraziť výsledky zo všetkých časti webu na jednom mieste.
Vysvetlime si to na príklade.
Povedzme, napríklad, že si plánujete kúpiť nový telefón. Už ste si vybrali model s funkciami, ktoré potrebujete a za primeranú cenu, no pred kúpou si ešte chcete dohľadať viac informácií na stránke výrobcu. Otvoríte teda web a prídete na to, že dostupných informácií je neúrekom. Výrobca má na webe detailnú stránku produktu pre každý model, rozsiahlu databázu znalostí, vlastný blog, sekciu s recenziami a dokonca aj nástenku na diskusie.
Ako v tej spleti údajov čo najefektívnejšie nájsť informácie o konkrétnom modeli, ktorý vás zaujíma? Pomocou klasického vyhľadávania nájdete výsledky iba z tej časti webu, na ktorej sa nachádzate, teda ak ste v databáze znalostí, pravdepodobne nájdete manuál či najčastejšie otázky, ale určite nie recenzie zákazníkov. Pri blogu zasa nájdete len zoznam príslušných článkov o danom telefóne. To znamená, že musíte prehľadať päť stránok zvlášť. Nie je to práve najpraktickejšie.
S nástrojom na združené vyhľadávanie by situácia vyzerala podstatne inak. Stačilo by do vyhľadávacieho poľa zadať názov modelu telefónu a zobrazili by sa výsledky zo všetkých piatich stránok naraz. Našli by ste tak špecifikáciu produktu, najčastejšie otázky, manuál, ale aj videá s návodmi a odkazy na recenzie a diskusie. A to všetko v jednom zozname výsledkov.
V niektorých prípadoch dokáže združené vyhľadávanie dokonca zoradiť výsledky podľa typu obsahu a rozdeliť ich na jednotlivé podstránky výsledkov, vďaka čomu sú výsledky ešte prehľadnejšie.
Aké druhy združeného vyhľadávania existujú?
Združené vyhľadávanie pozostáva z dvoch hlavných častí:
- index údajov vytvorený na základe všetkého dostupného obsahu na webe spoločnosti;
- vyhľadávanie, ktoré prechádza index a hľadá v ňom relevantné informácie na základe konkrétneho dopytu.
Existujú však rozdiely v tom, akým spôsobom vyhľadávanie pracuje s údajmi v indexe.
Zlúčené výsledky
Zlúčenie výsledkov (search-time merge) znemaná, že nástroj na združené vyhľadávanie odovzdá dopyt používateľa jednotlivým vyhľadávacím nástrojom na webe a následne skombinuje výsledky tak, aby sa používateľovi zobrazili na jedinej stránke s výsledkami. Najvýraznejšou výhodou tejto metódy je, že sa najrýchlejšie a najjednoduchšie implementuje. Obsah aj údaje môžu ostať zapísané v rôznych indexoch a nemusíte ani zlučovať ich formát.
Väčším nedostatkom je jedine to, že vyhľadávanie musí čakať na jednotlivé nástroje, kým spracujú požiadavku a odošlú výsledky. Ak je jeden z nich pomalší, celkový čas vyhľadávania sa predĺži.
Zlúčené indexovanie
Ďalším rozšíreným typom vyhľadávania je zlúčenie indexovania (index-time merging). Oproti predošlému typu má tú výhodu, že výsledky poskytne omnoho rýchlejšie, pretože všetky údaje sú uložené v jednom indexe. Nástroj prehľadá index a nájde všetko obsah, ktorý zodpovedá dopytu. Keďže sú všetky údaje uložené na jednom mieste, nie je potrebné vysielať požiadavku viacerým nástrojom a výsledky vyhľadávania sa objavia rýchlejšie. Združené vyhľadávanie so zlúčeným indexovaním zväčša obsahuje aj ďalšie užitočné funkcie, ako našepkávač či filtrovanie obsahu.
Na to, aby združené vyhľadávanie so zlúčeným indexovaním fungovalo, však musíte najprv vytvoriť jediný index údajov pre všetok obsah a nájsť spôsob, ako do tohto indexu pridať rôzne typy obsahu. Index je okrem toho potrebné pravidelne aktualizovať, najmä keď na web pridáte nový obsah. Z toho vyplýva, že implementácia tohto typu združeného vyhľadávania je zložitejšie a časovo náročnejšia.
Hybridné združené vyhľadávanie
Hybridné združené vyhľadávanie pracuje s hlavným centrálnym indexom, ktorý obsahuje väčšinu informácií, ale prehľadáva aj ďalšie online databázy, ktoré fungujú oddelene (napríklad v prípade, keď by bolo priveľmi komplikované združiť všetok obsah do jednej databázy). Výsledky sa následne zlúčia a pridajú na finálny zoznam výsledkov.
V porovnaní s vyhľadávaním so zlúčenými výsledkami, tento hybrid neprehľadáva tak veľa databáz, preto zobrazuje výsledky rýchlejšie. Stále však platí, že musí čakať na odpoveď od viacerých vyhľadávacích nástrojov z rôznych databáz. Reaguje preto pomalšie než združené vyhľadávanie s jediným indexom.
Združené vyhľadávanie s jedným rozhraním
Tento typ funguje podobne ako združené vyhľadávanie so zlúčením výsledkov (preverí všetky indexy údajov osobitne). Nespojí ich však do jediného zoznamu výsledkov, ale vytvorí osobitný zoznam pre každý typ obsahu. Ak návštevníci webu hľadajú výsledky v konkrétnom formáte, tento spôsob môže byť veľmi užitočný. Existuje dokonca možnosť prispôsobiť zoradenie výsledkov pre každý z typov obsahu tak, aby boli čo najrelevantnejšie.
Implementácia tohto typu je asi najpracnejšie. Preto je dobré najprv si premyslieť, ako by malo používateľské rohranie vyzerať, aby sa pužívalo čo najpohodlnejšie. Okrem toho, nie v každom riešení na združené vyhľadávanie je dostupná funkcia zobrazenia rôznych typov obsahu osobitne, preto si pred výberom svojho riešenia dobre skontrolujte, aké funkcie ponúka.
Výhody združeného vyhľadávania
Vďaka združenému vyhľadávaniu sa používatelia viac nebudú musieť preklikávať viacerými stránkami alebo porovnávať výsledky vyhľadávania z viacerých zdrojov. Všetky výsledky uvidia na jednej stránke, zoradené podľa relevancie alebo typu obsahu. To môže značne zlepšiť ich dojem z vyhľadávania a vzťah k vašej značke.
Združené vyhľadávanie však prináša aj iné výhody:
1. Spokojnejší zákazníci – vyššie konverzie
Viacero štúdií preukázalo, že konverzné pomery sa takmer zdvojnásobili, keď používatelia pomocou vyhľadávania na stránke našli to, čo hľadali. Združené vyhľadávanie v tom môže výrazne pomôcť.
Pomocou združeného vyhľadávania návštevníci nájdu všetky informácie či typy obsahu, ktoré hľadajú. Aj v prípade, že nevedia kde presne sa obsah na webe nachádza. Ak hľadajú konkrétny typ obsahu (napríklad videonávod), združené vyhľadávanie ich privedie k správnym výsledkom.
2. Používatelia nájdu relevantnejší obsah omnoho jednoduchšie
Používateľom, ktorí nevedia, kde presne hľadať obsah, ušetríte čas tým, že im umožníte jedným vyhľadávaním prehľadať všetky dostupné údaje na webe. Tak určite nájdu všetko, čo hľadali.
Združené vyhľadávanie zobrazuje výsledky zo všetkých stránok na vašom webe, dokonca aj tie, ktoré sú ukryté hlboko v štruktúre stránky či databázy. Tak môže zobraziť používateľom stránky, ktoré by im inak ani nenapadlo prezrieť. Vďaka tomu zostanú na webe dlhšie.
3. Relevantnejšie výsledky
Ak združíte všetok obsah na svojom webe do jedného indexu, neporovnateľne sa zlepší aj relevancia výsledkov vyhľadávania. Jednoducho povedané, čím viac informácií je indexovaných, tým jednoduchšie a rýchlejšie vyhľadávací nástroj nájde vhodné výsledky a zobrazí požadované informácie.
So združeným vyhľadávaním môžete navyše nastaviť to, v akom poradí sa budú jednotlivé typy obsahu zobrazovať a tak ešte o čosi zvýšiť relevantnosť výsledkov. Napríklad môžete produktové stránky uprednostniť pred článkami na blogu.
4. Jednoduchšia správa obsahu
Ak máte viacero webových stránok s obsahom v rôznych databázach, je náročné udržať všetok obsah aktualizovaný. Najmä ak na obsahu stránok pracujú viaceré tímy.
Ak používate združené vyhľadávanie, stačí ak sa zameriate na jedno vyhľadávanie, a nie na viacero, čo omnoho zjednoduší aktualizovanie obsahu v rôznych kanáloch. Do hlavného indexu sa okrem toho dá ukladať aj obsah bez vlastného indexovania, takže môžete poľahky na jednom mieste združiť všetok obsah bez ohľadu na typ.
5. Menej bezpečnostných rizík
Ďalšou nespornou výhodou združeného vyhľadávania je aj lepšie zabezpečenie databázy. Čím menej aplikácií a databáz musíte spravovať, tým nižšie je riziko poškodenia či úniku dát.
Takisto, ak by sa vyskytli problémy s fungovaním vyhľadávania, ak používate jediný nástroj na vyhľadávanie, omnoho rýchlejšie a jednoduchšie identifikujete príčinu, než s viacerými.
Aké problémy môžu nastať pri používaní združeného vyhľadávania?
Združené vyhľadávanie zlepšuje dojem používateľov z vyhľadávania, nielen zákazníkov, ale aj spolupracovníkov, ktorým sa s webom jednoduchšie pracuje. Okrem mnohých výhod však prináša aj niekoľko problémov, na ktoré môžete pri implementácii združeného vyhľadávania natrafiť.
Implementácia niektorých typov združeného vyhľadávania môže byť časovo náročná
Združené vyhľadávanie so zlúčením výsledkov sa dá implementovať pomerne jednoducho, ale ostatné tri typy si vyžadujú plánovanie a rozsiahlu prípravu. Budete musieť vytvoriť jednotný index údajov, s ktorým bude vyhľadávanie pracovať na základe dopytov od používateľov. Indexy je takisto potrebné pravidelne aktualizovať, najmä pri pridávaní a odstraňovaní obsahu z webových stránok.
Združenie vyhľadávanie s jedným rozhraním si zasa vyžaduje nastavenie používateľského rozhrania pre združené vyhľadávanie, aby sa jednoducho používalo.
Zoradenie výsledkov pri združenom vyhľadávaní môže byť oriešok
Výhodou združeného vyhľadávania je, že doň môžete zahrnúť akýkoľvek typ obsahu. Pri práci s viacerými zdrojmi však môže vyhľadávanie naraziť na problémy so správnym zoradením obsahu. Každé vyhľadávanie môže vyhodnotiť relevanciu výsledkov rozlične. To znamená, že musíte vynovať viac pozornosti vyladeniu zoraďovania výsledkov.
Výsledky sa môžu zobrazovať duplicitne
Pri použití viacerých zdrojov dát sa môže stať, že sa niektoré výsledky zobrazia duplicitne, najmä v prípade vyhľadávania so zlúčením výsledkov. Vyhľadávanie môže napríklad označiť blogový článok a PDF súbor s rovnakým obsahom ako dva osobitné výsledky, čo môže pôsobiť zmätočne. Aj tomu sa však dá vyhnúť, ak si pri indexovaní skontrolujete všetky údaje a odstránite duplicity.
Záver
Z viacerých štúdií vyplýva, že zákazníci, ktorí používajú vyhľadávanie na webe nakúpia s 2,4-krát väčšou pravdepodobnosťou, ale iba vtedy, ak čo najjednoduchšie nájdu presne to, čo hľadajú. S tým vám môže pomôcť združené vyhľadávanie.
Namiesto použitia viacerých vyhľadávacích nástrojov a porovnávania výsledkov z každého z nich, stačí ak používatelia zadajú jeden dopyt a všetky výsledky uvidia pokope zoradené podľa relevancie alebo podľa typu obsahu. Najmä v dnešnej uponáhľanej dobe je to náramne pohodlný spôsob vyhľadávania. Kto by nechcel nájsť všetky potrebné informácie na jedno kliknutie?
Barbora v Luigi's Boxe ako odborníčka na produktový marketing čaruje so slovami. Písaniu sa začala venovať už počas štúdia na vysokej škole ako dobrovoľníčka pre rôzne občianske združenia. Okrem toho, že je súčasťou tímu Luigi's Boxu, spoluorganizuje konferenciu TEDxBratislava, kde má na starosti marketing a PR.
Viac príspevkov od tohto autora