Svet e-commerce sa mení zo dňa na deň a aby ste udržali krok, už viac nestačí len ponúkať atraktívne produkty. Online nakupovanie je čoraz viac o príjemnom zážitku prispôsobenom na mieru pre záakzníka. Ak sa zameriate na tento rozmer, máte šancu zvýšiť konverzie svojho e-shopu a vytvoriť z neho značku, ku ktorej sa zákazníci budú radi vracať.
E-merchandising softvéry, takisto známe ako digitálne predajné softvéry – digital merchandising, zabezpečujú, aby sa zákaznícom zobrazovali relevantné produkty vždy v správnom čase a na správnych miestach. Vďaka nim môžete propagovať tie produkty, ktoré chcete. Čítajte ďalej a dozviete sa, aké predajné softvéry pre e-shopy existujú, aké majú funkcie a ako ich správne použiť na zvýšenie vlastných tržieb.
Čo je e-merchandising a na čo slúži?
Ide o štruktúrované zobrazenie ponuky výrobkov na webovej stránke tak, aby ste zákazníka zaujali a podnietili ho ku kúpe. Celý proces väčšinou zahŕňa poskytovanie zliav, prispôsobenie výsledkov vyhľadávania a prispôsobovanie stránky, aby sa zákazník čo najjednoduchšie dostal až k samotnému nákupu.
Online predajcovia chcú neustále zvyšovať konverzie a predaje, no na prvom mieste by mal vždy byť zákazník. Treba sa zamerať na dojem zákazníkov z webových stránok a z nákupného procesu od prvého kroku až po dokončenie kúpy. Práve v tom vám môže pomôcť e-merchandising.
Výhody e-merchandisingových softvérov
Zaujatie pozornosti zákazníka
Prvým cieľom e-merchansidingu je vizuálne zaujať, pritiahnuť pozornosť zákazníka a zabezpečiť, aby si z nakupovania odniesol čo najlepší dojem. Na základe správania zákazníkov môžete prispôsobiť každú stránku a maximalizovať tak výnosy a zlepšiť celkový výkon e-shopu.
Zlepšenie interakcie s produktmi
Ak so zákazníkmi nekomunikujete od prvej chvíle, keď otvoria váš web, pravdepodobne okamžite odídu, čo znamená, že strácate potenciálnych zákazníkov. Oslovte zákazníkov a umožnite im nakupovať čo najpohodlnejšie rýchlym a jednoduchým zobrazením zaujímavých produktov.
Zníženie miery odchodov zo stránky
Vysoká miera odchodov zo stránka znamená pravdepobone, že rozloženie vášho webu je problematické. S e-merchandisigovým softvérom si môžete nastaviť vhodnú stratégiu, optimalizovať web a zabrániť tomu, aby používatelia z e-shopu odchádzali sklamaní ku konkurencii, lebo nenašli to, čo hľadali.
Udržanie zákazníkov
O svojich zákazníkov neustále bojujete s inými e-shopmi, ktoré chcú zaujať ich pozornosť. Je málo pravdepodobné, že zákazníci nakúpia počas prvej návštevy stránky. No ak ich v tomto dôležitom momente nezaujmete, pravdepodobne sa už nevrátia.
Zvýšenie konverzií
E-merchandisingové nástroje vám takisto pomôžu zautomatizovať niektoré procesy. Z analytiky sa potom ukáže, aká je vaša cieľová skupiny, o aké produkty má záujem a presne tie im potom budete môcť poskytnúť.
Druhy e-merchandisingových systémov
1. Vyhľadávanie
Vyhľadávanie patrí medzi základné prvky online nakupovania, preto by dobré vyhľadávanie v e-shope malo byť intuitívne, prehľadné a jednoducho sa používať. Jeho najdôležitejšou súčasťou je vyhľadávací panel, ktorý by mal byť vždy jednoducho prístupný, aby ho používatelia nemuseli hľadať.
2. Odporúčania produktov na mieru
Zákazníci často očakávajú, že v e-shopoch okamžite nájdu presne to, čo hľadajú. Ak im výsledky vyhľadávania zobrazia očakávané produkty, je veľká pravdepodobnosť, že sa do obchodu ešte vrátia. Nástroje na odporúčania sú zväčša vytvorené pomocou algoritmov umelej inteligencie, ktoré hrajú v e-commerce oblasti čoraz väčšiu rolu.
3. Zobrazovanie produktov
Zobrazovanie produktov znamená prehľadné zobrazenie určitej kategórie produktov na základe vyhľadávacieho dopytu zákazníka. Funguje skvele na podporu preklikov z vyhľadávania, pretože v zozname produktov si zákazník podľa vizuálnych prvkov potvrdí, že našiel správny produkt. Správne zobrazenie a zoradenie produktov sa často podceňuje, pritom je veľmi dôležité pre zvýšenie konverzií. Napríklad produkty, na ktoré zákazníci častejšie klikajú, by mali byť vždy umiestnené na prvých priečkach zoznamu.
4. Filtre a fazety
V moderných e-shopoch by malo byť samozrejmosťou, že sa zobrazujú iba filtre, ktoré súvisia so zobrazenými produktmi. Najmä ak na webe máte väčší rozsah kategórií, pri každej by sa mali zobrazovať len vhodné filtre. Filtre a fazetové vyhľadávanie umožňujú používateľom využiť plný potenciál vyhľadávania. Výsledky sa dajú následne štruktúrovať a zoradiť takým spôsobom, aby vynikli produkty, ktoré chcete propagovať.
5. Našepkávač
Našepkávač je nástroj, vďaka ktorému vyhľadávanie dokáže predpokladať vyhľadávací dopyt používateľa. Dobre spracovaný našepkávač zobrazuje prvé výsledky hneď po zadaní prvých písmen dopytu, čím zákazníkom šetrí čas a eliminuje možné problémy najmä pri krátkych dopytoch. Okrem toho zvyšuje mieru prekliknutí na produkty a vo výsledku aj konverzie.
6. Prispôsobenie na mieru
Pomocou e-merchandisingu môžete takisto prispôsobiť obsah na mieru každého zákazníka na základe jednotlivých preferencií. V počiatkoch online nakupovania vôbec nebolo jednoduché sledovať správanie používateľov, prispôsobovať stránky e-shopov alebo vytvárať reklamy na mieru. V dnešnej dobe však máme o návtevníkoch e-shopov podrobnejšie údaje a poznáme ich preferencie na základe údajov z minulosti. Nástroj na personalizáciu pracuje s každým zákazníkom individuálne na základe toho, ako používajú web a aké produkty si prezerajú. Umelá inteligencia dokáže prísť na to, aký obsah je pre zákazníka zaujímavý a následne mu ho zobraziť.
7. Vizuálny predaj
Vizuálny predaj alebo merchandising znamená strategické rozmiestnenie vizuálnych alebo dizajnových prvkov na webovej stránke. Pomáha to komunikovať imidž značky a zlepšiť komunikáciu so zákazníkmi a ich dojem z nákupu pomocou zaujímavých fotografií, príbehu značky na domovskej stránke a informatívnych popisov produktov. Efektívny vizuálny merchandising zahŕňa zobrazovanie vhodných produktov, používanie vysokokvalitného grafického materiálu, obrázkov a ďalšieho obsahu.
8. Hodnotenia zákazníkov
Zákazníci si vždy chcú overiť kvalitu produktu ešte pred dokončením nákupu. Hodnotenia zákazníkov a najmä skutočné fotografie produktov ich zväčša uistia, že e-shop je skutočný a ponúka kvalitné výrobky. Hodnotenia sa však nemusia zobrazovať len na stránkach jednotlivých produktov. Zobrazujte ich dynamicky napríklad aj pri vyhľadávaní.
Vylaďte svoj e-merchandising
Stačí na to niekoľko jednoduchých krokov
Optimalizuje svoj web pre všetky zariadenia
Optimalizácia každej stránky v e-shope tak, aby bola vhodná pre všetky zariadenia je dôležitá. Najmä v dnešnej dobe, keď sa všetko deje rýchlo a na počkanie. Do roku 2025 bude takmer 75 % používateľov internetu požuívať na prehliadanie len mobilné zariadenia. Všetky aplikácie a webové stránky by preto mali byť prispôsobené na používanie na mobile alebo tablete. Ak sa stránka pomaly načítava alebo nemá vhodné rozloženie na mobilné zariadenie, zákazníci z nej jednoducho odídu. Optimalizujte rozloženie e-shopu, najmä zobrazovanie kategórií, aby sa produkty jednoducho vyhľadávali a prezerali.
Pravidelne aktualizujte popisy produktov a dbajte o to, aby boli vizuálne zaujímavé
Z popisu produktu sa zákazník vždy dozvie prvé informácie, preto by mali obsahovať dôležité informácie o použití produktu, vlastnostiach, materiáloch, výrobe či výhodách. Okrem toho netreba zabúdať na kvalitné fotografie či videá produktu.
Ako si vybrať e-merchandisingový softvér tretej strany a na čo si dať pozor?
Na čo sa zamerať
Existuje viacero nástrojov na optimalizáciu a zvyšovanie výnosov e-shopov. Hlavným cieľom je vždy zvýšiť konverzie, vyhnúť sa situáciám, keď zákazníci opúšťajú plné nákupné košíky, vytvoriť prehľadnú navigáciu a poskytovať odporúčania produktov na mieru.
Koľko to stojí?
Na trhu nájdete množstvo softvérov a ich ceny sa líšia. Pri niektorých sa ceny odvíjajú od priemerného počtu zákazníkov, od veľkosti katalógu alebo počtu vykonaných akcií, a niektoré dokonca ponúkajú individuálne cenové plány podľa vašich potrieb, takže ceny sa môžu pohybovať od 0,99 EUR až do 500 EUR mesačne.
Ako si správne vybrať?
Na webe G2 nájdete viac podrobných informácií, na základe ktorých sa môžete rozhodnúť, aký softvér najlepšie vyhovuje vašim potrebám, pozrieť si zoznamy dostupných spoločností a vybrať si taký e-merchandisingový nástroj, ktorý sa vám hodí a vojde sa do vášho rozpočtu.
Záver
Online predaj je neustály a interaktívny proces. Požiadavky sa každým rokom menia. Vylepšiť svoj e-shop nie je náročná úloha, potrebujete len vhodnú stratégiu. Veríme, že ste v tomto článku našli inšpiráciu, na ktoré oblasti sa zamerať.
Barbora v Luigi's Boxe ako odborníčka na produktový marketing čaruje so slovami. Písaniu sa začala venovať už počas štúdia na vysokej škole ako dobrovoľníčka pre rôzne občianske združenia. Okrem toho, že je súčasťou tímu Luigi's Boxu, spoluorganizuje konferenciu TEDxBratislava, kde má na starosti marketing a PR.
Viac príspevkov od tohto autora