- Prečo je hlasové vyhľadávanie čoraz obľúbenejšie?
- Najdôležitejšie výzvy hlasového vyhľadávania, ktoré treba prekonať
- Súkromie
- Chyby a nedorozumenia pri vyhľadávaní
- Umiestnenie sa na prvých priečkach pri použití hlasového vyhľadávania sa stalo náročnejším.
- Pochopenie rozdielu medzi vyhľadávaním pomocou textu a hlasu.
- Aktualizujte svoju digitálnu marketingovú stratégiu
- Zhrnutie
Ak by nám pred 10 rokmi niekto povedal, že budeme hľadať veci online len zadaním príkazov inteligentnému asistentovi v našich telefónoch, asi by sme tomu nikdy neverili. Teraz počet zariadení s možnosťou použiť hlasové vyhľadávanie stále rastie – na internete môžeme vyhľadávať prostredníctvom hlasu na mobilných telefónoch, notebookoch, zariadeniach v aute, inteligentných reproduktoroch a dokonca aj na nositeľných zariadeniach. Či už si chceme prezerať produkty alebo len hľadáme rýchlu odpoveď na otázku, hlasové vyhľadávanie je momentálne najrýchlejší a najjednoduchší spôsob, ako to urobiť.
Hlasové vyhľadávanie sa tiež stáva čoraz populárnejším medzi podnikmi, najmä v odvetví elektronického obchodu, pretože im môže pomôcť výrazne zvýšiť používateľskú skúsenosť a spokojnosť zákazníkov a tiež im poskytnúť významnú konkurenčnú výhodu. Pri pokuse o implementáciu technológie hlasového vyhľadávania vo svojom podnikaní však značky často uviaznu a zápasia s jednou alebo viacerými výzvami, ktoré sa spájajú s touto technológiou.
Ako môžete prekonať tieto problémy a prečo by ste sa o to mali snažiť? A celkovo, ako optimalizovať pre hlasové vyhľadávanie pre váš obsah, web a vašu firmu? Všetko, čo potrebujete vedieť, vám prezradíme v tomto článku.
Prečo je hlasové vyhľadávanie čoraz obľúbenejšie?
Prvá otázka – čo presne robí hlasové vyhľadávanie v súčasnosti také populárne? Odpoveď je jednoduchá – pohodlie. Vďaka technológii rozpoznávania reči dokážu inteligentní asistenti porozumieť ľudskej reči a okamžite vykonať potrebnú akciu. A keďže sú teraz štandardnou funkciou mobilných zariadení a nositeľných zariadení, môžeme pomocou asistentov hlasového vyhľadávania nájsť odpovede na otázky alebo vykonávať jednoduché úlohy, nech sme kdekoľvek.
Dôležité je, že už nemusíte používať bežné vyhľadávacie pole, zadávať dopyt a potom prehliadať desiatky výsledkov vždy, keď niečo potrebujete. Namiesto toho môžete len povedať svojmu virtuálnemu asistentovi, čo hľadáte, a on rýchlo nájde produkt alebo informácie, ktoré potrebujete. Vďaka tomu je používanie hlasových dopytov oveľa jednoduchšie a rýchlejšie ako bežné vyhľadávanie – jeden príkaz a vieme všetko, čo chceme.
Ešte pohodlnejšie je, že sa už nemusíme ani dotknúť telefónu alebo klávesnice, aby sme čokoľvek hľadali. Inteligentnému asistentovi v našom telefóne alebo domácom zariadení stačí hlasový príkaz a dokáže nám rozumieť už na diaľku, takže ho môžeme využívať pri varení, upratovaní, šoférovaní alebo akejkoľvek inej činnosti.
Hlasové vyhľadávanie teraz môžeme využívať nielen na vyhľadávanie informácií, ale aj nakupovanie. Napríklad Amazon Alexa má niekoľko zručností spojených s hlavnými značkami supermarketov, pomocou ktorých môžu používatelia prehliadať a pridávať produkty do svojich nákupných košíkov a objednávať ich bez použitia mobilnej aplikácie alebo webového obchodu. Znížením času a úsilia, ktoré používatelia potrebujú na nájdenie a nákup produktov, ktoré chcú, môže hlasové nakupovanie výrazne zvýšiť spokojnosť zákazníkov.
Ak ešte nie ste presvedčení, tieto štatistiky by vám mali ukázať, aké silné je hlasové vyhľadávanie v skutočnosti:
- Približne 135,6 milióna ľudí v USA používa funkcie hlasového vyhľadávania.
- Celosvetovo je nainštalovaných 320 miliónov jednotiek inteligentných zariadení na hlasové vyhľadávanie.
- 41 % dospelých používa hlasové vyhľadávanie aspoň raz za deň.
- Pri mobilnom vyhľadávaní je najpopulárnejším spôsobom vyhľadávania práve hlasové vyhľadávanie.
- Počet ľudí, ktorí nakupujú prostredníctvom svojich inteligentných zariadení, sa v roku 2021 zvýšil o 69 %. Viac ako 40 % používateľov hlasových asistentov pre inteligentné domácnosti tiež uviedlo, že pri nákupoch pravidelne používajú hlasové vyhľadávanie.
- Do roku 2024 sa očakáva, že počet digitálnych hlasových asistentov dosiahne 8,4 miliardy jednotiek, čo znamená, že na celom svete bude viac hlasových asistentov ako ľudí.
- 46 % používateľov denne používa hlasové vyhľadávanie na nájdenie miestnej firmy (prostredníctvom stránky Moja firma na Googli alebo podobne).
Najdôležitejšie výzvy hlasového vyhľadávania, ktoré treba prekonať
V súčasnosti používatelia hlasových asistentov zadávajú každý mesiac 3,1 miliardy hlasových vyhľadávacích dopytov. Chcete sa zobraziť vo výsledkoch ich online vyhľadávania aj vy? My si myslíme, že áno. Avšak skôr než začnete využívať výhody tejto technológie, vaša značka bude musieť vyriešiť niekoľko problémov. Pozrime sa teraz na niektoré z nich.
-
Súkromie
Aj keď sú hlasoví asistenti určite pohodlní, prichádzajú s nimi obavy o súkromie. Tieto zariadenia nielen zhromažďujú a ukladajú množstvo informácií o tom, čo používatelia hľadali alebo čo si kúpili, v minulých rokoch tieto zariadenia tiež nahrávali a ukladali hlasové nahrávky hlasov používateľov, a nebolo jasné, kto mal k týmto nahrávkam prístup.
Keď sa v roku 2019 ukázalo, že Google a Amazon zdieľali zvukové klipy zo zariadení Google Home a Amazon Echo svojich zákazníkov s ľudskými dodávateľmi, ľudia boli pochopiteľne znepokojení. Ak by sa ich hlasové dáta dostali do nesprávnych rúk, následky by mohli byť nepredstaviteľné.
Ďalšou obavou je, že zariadenia môžu pasívne počúvať telefónne hovory alebo domáce rozhovory a potom odovzdať zhromaždené informácie firmám. Pre niektorých je to dostatočný dôvod na to, aby si udržiavali odstup od zariadení alebo aplikácií s podporou hlasového vyhľadávania.
Na zmiernenie niektorých obáv sú hlasové údaje teraz klasifikované ako biometrické informácie chránené všetkými hlavnými zákonmi o ochrane súkromia. Podniky, ktoré chcú používať túto technológiu musia tieto predpisy splniť. Spoločnosti ponúkajúce nástroje na rozpoznávanie hlasu alebo vyhľadávanie sa však tiež snažia uistiť zákazníkov, že ich údaje sú v bezpečí.
Napríklad Google Assistant teraz umožňuje používateľom vybrať si, či ich údaje o vyhľadávaní má alebo nemá ukladať a zhromažďovať v zariadení, a tiež im umožňuje kedykoľvek tieto údaje vymazať.
-
Chyby a nedorozumenia pri vyhľadávaní
Druhá vec, kvôli ktorej sa mnohí ľudia obávajú používania technológie hlasového vyhľadávania, je, že táto technológia je stále náchylná na chyby a nedorozumenia, aj keď sa rýchlo zlepšuje. Portál Statista zistil, že presnosť (alebo skôr jej nedostatok) sa považuje za hlavný dôvod, prečo hlasové vyhľadávanie ešte nie je rozšírené pre 73 % respondentov.
Mnohé aplikácie tiež zápasia s porozumením prízvukov alebo menej bežných jazykov. V štúdii Life Science Center 79 % ľudí priznalo, že menia svoj hlas, aby sa uistili, že im digitálni asistenti rozumejú. Statista tiež zistil, že 66 % respondentov uviedlo problémy s rozpoznávaním dialektu alebo prízvuku ako hlavný dôvod, prečo si myslia, že táto technológia má stále veľký priestor na zlepšenie.
Kde je problém? Algoritmy rozpoznávania hlasu dokážu porozumieť iba jazykom, dialektom a prízvukom, na ktoré boli vyškolení – a naučiť AI rozpoznávať rôzne jazyky je náročná práca.
To sa však pomaly mení spolu s rastúcimi možnosťami hlasového vyhľadávania: Asistent Google teraz rozumie 14 jazykom a 13 dialektom (vrátane 6 anglických), zatiaľ čo Amazon Alexa podporuje 8 jazykov a 10 dialektov (vrátane 5 anglických). Siri medzitým rozumie 21 jazykom vrátane čínštiny.
-
Umiestnenie sa na prvých priečkach pri použití hlasového vyhľadávania sa stalo náročnejším.
Podniky sa doteraz zameriavali najmä na hľadanie spôsobov, ako sa dostať na prvú stránku výsledkov vyhľadávania, pokiaľ možno čo najvyššie.
S hlasovým vyhľadávaním sa však situácia trochu skomplikovala. Virtuálni asistenti alebo inteligentné vyhľadávacie polia už používateľom neposkytujú dlhý zoznam dostupných výsledkov vyhľadávania, z ktorých si môžu vybrať stránku, ktorú navštívia. Namiesto toho dostávajú iba jeden až tri výsledky vyhľadávania, ktoré podľa algoritmu Google najlepšie zodpovedajú hlasovým dopytom.
Najvyššia šanca byť nájdený a mať stránky alebo webové stránky označené ako „vybrané úryvky“ – stránky, ktoré sa zobrazujú v hornej časti výsledkov vyhľadávania. Algoritmus môže medzitým prehliadnuť webové stránky s nižším hodnotením, čo znamená, že potenciálni zákazníci sa o nich nemusia nikdy dozvedieť.
To znamená, že keď sa hlasové vyhľadávanie bude čoraz viac používať, preteky o popredné miesta SEO budú len konkurencieschopnejšie. Môžete však získať náskok tým, že teraz aktualizujete svoju stratégiu SEO.
-
Pochopenie rozdielu medzi vyhľadávaním pomocou textu a hlasu.
Keďže už viete, o koľko ťažšie môže byť nájdenie pomocou hlasového vyhľadávania, ďalšia otázka, ktorá sa objaví, je pravdepodobne „čo môžem urobiť, aby som sa umiestnil vyššie?“
Prvá a najdôležitejšia vec, ktorú by ste mali vedieť pred začatím optimalizácie hlasového vyhľadávania, je pochopiť, že ľudia používajú hlasovú technológiu úplne iným spôsobom ako tradičné vyhľadávače. S bežným vyhľadávačom používatelia jednoducho zadajú niekoľko kľúčových slov alebo fráz a kliknú na vyhľadávanie. Keď však hovoria s inteligentným zariadením, ako je Alexa, namiesto zadania kľúčových slov kladú zariadeniu otázky alebo mu dávajú príkazy v konverzačnom jazyku, rovnako ako keby žiadali o pomoc priateľa.
Povedzme, že niekto hľadá sushi reštauráciu. Pomocou vyhľadávacieho panela by s najväčšou pravdepodobnosťou napísali „sushi reštaurácia blízko mňa“. Aby však ten istý človek požiadal o pomoc Alexu, pravdepodobne by radšej povedal: „Ahoj Alexa, kde je blízko mňa sushi reštaurácia? aby inteligentné zariadenie vedelo, že hľadá polohu reštaurácie.
Prvou významnou zmenou je teda to, že ľudia sa teraz pýtajú na otázky „kto“, „prečo“, „kde“, „čo“ a „ako“, a nespoliehajú sa len na súbor kľúčových slov. Okrem toho sa pýtajú na otázku v prirodzenejšom jazyku, čo znamená, že vyhľadávacie dopyty sa tiež predĺžili.
Používatelia internetu majú pri písaní tendenciu používať krátke a všeobecné kľúčové slová, takže značky už dlhú dobu súťažia o krátke kľúčové slová, pričom sa príliš nezameriavajú na dlhšie a oveľa menej často hľadané kľúčové slová. Pri hlasovom vyhľadávaní však zákazníci používajú oveľa dlhšie a podrobnejšie vyhľadávacie dopyty ako pri písaní – a preto je teraz vyhľadávanie a používanie dlhých kľúčových slov dôležitejšie ako kedykoľvek predtým.
Ak chcete, aby sa váš obsah umiestnil na základe výsledkov hlasového vyhľadávania, budete sa musieť trochu ponoriť do analýzy a vyhľadať kľúčové slová pre konverzáciu, dlhé frázy alebo otázky, ktoré môžete použiť na propagáciu svojho obsahu – a potom aktualizovať svoje webové stránky.
-
Aktualizujte svoju digitálnu marketingovú stratégiu
Vzhľadom na rozdiely medzi tradičným a hlasovým vyhľadávaním už teraz vidíte, že bude pravdepodobne potrebné aktualizovať vašu aktuálnu marketingovú stratégiu. Kde by ste však vôbec mali začať s optimalizáciou hlasového vyhľadávania?
Ako vždy, pokiaľ ide o marketing, dobrý prieskum je životne dôležitý. Aké otázky by sa mohla pýtať vaša cieľová skupina a zákazníci? Na aké otázky ste už odpovedali a čo by ste ešte mali dodať? Dobrým tipom je použiť nástroj na prieskum kľúčových slov, aby ste zistili, aké otázky už hodnotíte alebo aké bežné otázky hodnotia vaši konkurenti, a potom ich použite pre obsah na hlasové vyhľadávanie.
Na základe toho potom môžete napísať nový obsah zameraný na zodpovedanie otázok a potom všetky odpovede zostaviť do sekcie Často kladených otázok, kde ich vaši používatelia (a hlasové vyhľadávače) rýchlo nájdu. Pri skúmaní otázok by ste mali hľadať aj kľúčové slová, ktoré vaše publikum (a konkurenti) používa.
Okrem obnovenia obsahu a pridania relevantných kľúčových slov existuje niekoľko ďalších vecí, ktoré by ste mali aktualizovať na svojom webe, aby ste zaistili, že algoritmy Google ľahko nájdu vašu stránku. Tu sú:
- Aktualizujte informácie o svojej miestnej firme: Väčšina otázok týkajúcich sa hlasového vyhľadávania zahŕňa otázky týkajúce sa polohy alebo kontaktných informácií danej firmy, takže všetky tieto informácie umiestnite na ľahko dostupné miesto.
Navyše, ak máte k dispozícii viac kontaktných informácií, vaša webová stránka bude spoľahlivejšia v očiach algoritmu Google, a tak bude hodnotená vyššie. Ak máte „Moja firma na Googli“ alebo akýkoľvek iný firemný záznam s kontaktnými údajmi, skontrolujte, či sú údaje aktualizované, a v prípade potreby ich zmeňte.
- Napíšte krátke a stručné odpovede: Priemerný výsledok hlasového vyhľadávania má iba 29 slov. To znamená, že pri vytváraní obsahu pre nich je dôležité, aby bol stručný. To samozrejme neznamená, že by ste mali písať všetky svoje články a príspevky v rozsahu 30 slov. Pre sekciu Často kladených otázok by vám však malo stačiť 29 slov na priamu odpoveď na danú otázku
- Používajte značky schémy: Používanie značiek schém je skvelý spôsob, ako váš web odlíšiť od vašich konkurentov v oblasti SEO. Schéma vytvára štruktúrované údaje o tom, o čom je vaša stránka a obsah, a tak vyhľadávačom uľahčuje pochopenie a hodnotenie vášho obsahu. Čím viac prehľadávačov SEO vie o vašej stránke, tým vyššie bude hodnotenie vašej stránky – a môže byť dokonca povýšená na začiatok výsledkov vyhľadávania ako „bohatý úryvok“.
- Skontrolujte, či je mobilná verzia vášho webu vhodná pre mobilné zariadenia: Väčšina ľudí, ktorí používajú hlasové vyhľadávanie, sú používatelia mobilných zariadení, takže je veľmi dôležité, aby sa vaše webové stránky pre mobily ľahko používali. Optimalizácia obrázkov, skrátenie času načítania a prepracovanie tlačidiel a odkazov pre menšie mobilné obrazovky môže vašim používateľom poskytnúť oveľa lepší zážitok a súčasne zvýšiť vaše hodnotenie SEO.
- Zamerajte sa na zlepšenie autority domény: Vedeli ste, že stránky s mnohými odkazmi sa častejšie umiestňujú v hlasovom vyhľadávaní? Silné spätné odkazy povedia prehľadávačom Google, že vaša značka je vysoko relevantná pre vaše cieľové miestne publikum, a tak Google hodnotí vašu stránku vyššie.
Zhrnutie
Hlasové vyhľadávanie sa stáva jedným z najpopulárnejších spôsobov, ako ľudia vyhľadávajú produkty online. Je to rýchle a bez námahy, a ľudia ho môžu používať aj so zaneprázdnenými rukami. Pre podniky však popularita tejto novej technológie znamená, že sa teraz musia pozerať na svoj obsah, webovú stránku a hodnotenie novým spôsobom – a optimalizovať ich tak, aby ich hlasoví vyhľadávači ľahko našli.
Nájdenie odpovede na otázku „ako optimalizovať hlasové vyhľadávanie“ pre váš e‑shop a webovú stránku si pravdepodobne vyžiada nejaký čas, prieskum a testovanie z vašej strany. Ale s tým, koľko výhod môže hlasová technológia poskytnúť podnikom, práca na prekonávaní výziev a optimalizácii stránok rozhodne stojí za námahu. Okrem toho, s aplikáciami, ako je Luigi’s Box, ktoré máte k dispozícii, nebolo pridanie možnosti hlasového vyhľadávania na váš web nikdy jednoduchšie. Ak teda chcete mať náskok v pretekoch hlasového hodnotenia, náš sprievodca a softvér Luigi’s Box vám určite prídu vhod.
Barbora v Luigi's Boxe ako odborníčka na produktový marketing čaruje so slovami. Písaniu sa začala venovať už počas štúdia na vysokej škole ako dobrovoľníčka pre rôzne občianske združenia. Okrem toho, že je súčasťou tímu Luigi's Boxu, spoluorganizuje konferenciu TEDxBratislava, kde má na starosti marketing a PR.
Viac príspevkov od tohto autora