Už sa vám niekedy stalo, že ste mali presnú predstavu, čo si chcete kúpiť, vedeli ste aj ako to vyzerá, len ste nepoznali presný názov produktu? Čo v takom prípade robiť? Môžete tú vec opísať kamarátom alebo predavačovi v obchode a tí vám pomôžu s hľadaním.
- Čo je to vizuálne vyhľadávanie v e‑commerce?
- Je vizuálne vyhľadávanie to isté ako vyhľadávanie obrázkov?
- Ako funguje vizuálne vyhľadávanie?
- Prečo je vizuálne vyhľadávanie také obľúbené?
- Prečo skúsiť vizuálne vyhľadávanie?
- Aké sú najväčšie výhody vizuálneho vyhľadávania?
- Ako do e‑shopu pridať vizuálne vyhľadávanie?
- Záver
- Často kladené otázky
To funguje v kamenných obchodoch, ale čo pri online nakupovaní? V podstate by ste mohli naťukať popis želaného produktu do vyhľadávača, ale ak je dopyt pridlhý alebo príliš všeobecný, hľadanie vám určite zaberie veľa času (a aj energie). Existujú ešte iné možnosti?
Čo takto použiť vizuálne vyhľadávanie a pomôcť tak zákazníkom vo vlastnom e‑shope nachádzať produkty rýchlejšie a ľahšie? Presne o tom si povieme dnes – čo je to vizuálne vyhľadávanie, na akom princípe funguje a ako ho využiť vo svoj prospech.
Čo je to vizuálne vyhľadávanie v e‑commerce?
Všetci dobre vieme, ako funguje klasické vyhľadávanie. Do vyhľadávača napíšeme, čo potrebujeme nájsť a potom si prezeráme výsledky, až kým nenájdeme presne to, čo sme hľadali. Ak poznáme presný názov produktu, nie je to žiadna veda.
Čo ak však presný názov nepoznáme alebo nevieme, aké kľúčové slová by sme mali na vyhľadanie použiť? Alebo hľadáme veľmi špecifický produkt? Hľadať ho pomocou klasického vyhľadávania môže byť ako hľadať ihlu v kope sena. Práve vtedy sa môže hodiť vizuálne vyhľadávanie.
Názov tejto funkcie presne napovedá, o čo ide: produkty môžete vyhľadávať aj pomocou obrázka hľadaného alebo podobného produktu. Stačí nahrať obrázok (alebo URL adresu obrázka) do vyhľadávacieho poľa a vyhľadávač pomocou umelej inteligencie nájde čo napodobnejšie produkty. Takisto vám poskytne dodatočné informácie, ako napríklad, kde sa nachádza najbližší obchod, ktorý predáva tento či podobné produkty.
Takýto postup vyhľadávania je vhodný najmä, ak nevieme slovami presne opísať, čo hľadáme alebo sa nám nechce skrolovať tisíckami viac či menej relevantných výsledkov.
Príklad z praxe
Istá žena raz tri mesiace hľadala recept na bezé koláč, ktorý ochutnala na jednom večierku. Presne vedela, ako vyzeral, ale zabudla sa spýtať na názov. Snažila sa ho nájsť, opisovala ten koláč svojim priateľom, nikto z nich však názov nepoznal. Keď zadala „bezé koláč” do Googlu, veľmi jej to nepomohlo, pretože sa zobrazili tisícky rôznych koláčov.
Ak by však mala obrázok koláča, ktorý jedla a potom použila aplikáciu na obrázkové vyhľadávanie (ako napríklad Google Lens), pomohlo by jej to dopátrať sa názvu koláča a takisto by našla najbližšie cukrárne, kde sa takýto koláč dá kúpiť. Bolo by to oveľa rýchlejšie a jednoduchšie.
Je vizuálne vyhľadávanie to isté ako vyhľadávanie obrázkov?
Kým si povieme, ako presne vizuálne vyhľadávanie funguje a prečo by malo byť súčasťou každej e‑commerce stránky, ujasnime si, že vizuálne vyhľadávanie nie je to isté ako vyhľadávanie obrázkov.
Obe súvisia s vizuálnou stránkou produktov, ale je medzi nimi zásadný rozdiel. Ak používatelia hľadajú obrázky, do vyhľadávača zadajú popis položky alebo fotky, ktorú hľadajú. Pri vizuálnom vyhľadávaní to funguje naopak, textový opis nahradí fotografia.
Vyhľadávanie obrázkov teda začína textovým vstupom a výsledkom je obrázok alebo objekt a vizuálne vyhľadávanie začína vizuálnym vstupom, vyhľadávač ho zanalyzuje a poskytne zoznam výsledkov, ktoré čo najpresnejšie zodpovedajú snímke.
Vizuálne vyhľadávanie je preto omnoho zložitejšie. Nedostanete len výsledky, ktoré presne zodpovedajú vášmu dopytu, ale aj množstvo doplnkových informácií.
Vyhľadávať podľa obrázkov sa dá v rôznych aplikáciách, ako sú Google Lens či Pinterest. Stačí ak pomocou fotoaparátu v telefóne nasnímate nejaký predmet a aplikácia vám povie všetko, čo sa o ňom dá dozvedieť. Ak napríklad nasnímate šaty, ktoré má niekto na sebe, aplikácia vám nielenže nájde rovnaké alebo podobné šaty, rovno vám povie aj koľko stoja, kde sa dajú kúpiť, či dokonca vyberie vhodné doplnky. Google Lens však nie je jediný nástroj na takéto vyhľadávanie.
Takýto spôsob vyhľadávania je oveľa praktickejší, preto aj jeho popularita rastie – 62 % mileniálov uprednostňuje vizuálne vyhľadávanie pred inými spôsobmi hľadania. V móde, bytových doplnkoch a dekoráciách a v ďalších e‑commerce segmentoch sa vizuálne vyhľadávanie stáva čoraz populárnejším a už ho využíva viac ako 55 % maloobchodníkov v Spojenom kráľovstve, ale aj veľké značky ako Amazon, Macy’s, Ikea, ASOS a eBay.
55%
v Spojenom kráľovstve využíva vizuálne vyhľadávanie
Ako funguje vizuálne vyhľadávanie?
Bežné vyhľadávanie obrázkov v Googli používame už vyše 20 rokov. Neuveriteľné, však? Prvýkrát bolo spustené 12. júla 2001 po tom, čo si developeri v Googli všimli zvýšený dopyt po tejto službe (podnetom bolo veľké množstvo ľudí, ktorí sa snažili vyhľadať fotografiu zelených Versace šiat, ktoré mala na sebe Jennifer Lopez na odovzdávaní cien Grammy vo februári 2000). Pre Fotky Google to predstavovalo výzvu, ale posunulo nás to o krok k bližšie k vizuálnemu vyhľadávaniu, ktoré dnes môžeme používať.
Funkciu vizuálneho vyhľadávania nezaviedol len Google, čoskoro s ňou prišli aj Bing a Yahoo, ktorí sa takisto snažili vyvinúť nástroj umožňujúci spätný postup, a teda od obrázkov k informáciám.
Vyhľadávanie obrázkov je tu s nami už nejaký čas a dobre vieme, ako funguje. Najskôr zadáte vyhľadávací dopyt do určeného poľa a na stránke s výsledkami (ktorých zvyčajne bývajú tisícky) sa zobrazia obrázky, ktoré určitým spôsobom zodpovedajú dopytu. Na zníženie počtu výsledkov môžete takisto použiť niekoľko filtrov.
Vizuálne vyhľadávanie funguje trochu inak. Do veľkej miery je založené na kombinácii počítačového videnia a strojového učenia. Kľúčové slová už nemajú takú dôležitú úlohu.
Počítačové videnie by sa dalo opísať ako technológia, ktorá počítaču umožňuje „vidieť” obrázky. A nielen ich vidieť, ale aj pochopiť, čo je na nich zobrazené a čo s nimi treba robiť ďalej. Počítače však treba vytrénovať na to, aby obrázky takto dokázali rozpoznávať aj v kontexte. A tu vstupuje do hry strojové učenie.
Strojové učenie znamená, že sa počítač pomocou tréningových súprav učí rozpoznať, čo je na jednotlivých obrázkoch. Algoritmu najskôr ukážeme sadu obrázkov, ktoré sa týkajú nejakej všeobecnej témy. Potom sú obrázky čoraz detailnejšie, vďaka čomu sa počítač naučí zbadať a interpretovať rozdiely medzi obrázkami.
Na trénovanie vlastného vyhľadávača ho Google prepojil s tzv. knowledge graph – diagramom znalostí (úložiskom miliónov popiskov prvkov z reálneho sveta). Vďaka tomu si algoritmus jednoduchšie dokáže pospájať súvislosti a pochopiť, čo je na obrázku a čo má obrázok spoločné s ostatnými podobnými.
Prečo je vizuálne vyhľadávanie také obľúbené?
Vďaka precíznej práci dokáže vyhľadávač Google Lens rozpoznať už viac ako 15 miliárd predmetov a mesačne zaznamená viac než 3 miliardy použití, čo sú celkom pôsobivé čísla.
Čo je však dôležité pre obchodníkov, až 61 % zákazníkov tvrdí, že vizuálne vyhľadávanie zlepšuje nákupný zážitok.
Prečo je to tak? Vizuálne vyhľadávanie je predsa veľmi pohodlné, oveľa rýchlejšie než tradičné vyhľadávanie a prináša ešte viac relevantných výsledkov.
Pri použití tohto typu vyhľadávania stačí, ak si zákazník online odfotí produkt, o ktorý má záujem a fotografiu nahrá do vyhľadávača. Ten dokončí zvyšok práce. Zákazník nemusí premýšľať nad tým, aké kľúčové slová by mal použiť, ako položku opísať alebo ďalej prehliadať stovky či tistícky fotografií podobných produktov. Aby ste našli ten istý či veľmi podobný produkt okamžite, stačí jediný obrázok.
Táto rýchla a pohodlná metóda vyhľadávania si získava obľubu najmä medzi mladými ľuďmi, ktorí na všetky činnosti používajú prevažne smartfóny. Podľa obrázkov najviac vyhľadávajú používatelia služby Pinterest – 80 % z nich používa na vyhľadávanie obrázky, pričom z ľudí, ktorí Pinterest nepoužívajú, je to len 58 %.
Mladým ľuďom sa vizuálne vyhľadávanie páči, čo pre maloobchodníkov a prevádzkovateľov e‑shopov musí byť jasný znak, že je čas investovať do vyhľadávača obrázkov, nie však len doň.
Prečo skúsiť vizuálne vyhľadávanie?
Všetci obchodníci (či už v kamenných prevádzkach alebo v e‑shopoch) sa zhodnú, že zákazníci sú dnes nároční. Čím rýchlejší a pohodlnejší je nákupný proces, tým je väčšia pravdepodobnosť, že sa do obchodu ešte vrátia a nakúpia v ňom znova. Ale ak to tak nie je, rýchlo stratia záujem.
Priemerné trvanie pozornosti zákazníkov je nízke, čo spôsobuje obrovské problémy všetkým maloobchodníkom aj e‑shopom. Musia bojovať o každú sekundu pozornosti, inak riskujú, že o zákazníka prídu. Možnosť vizuálneho vyhľadávania by mohla zákazníkov presvedčiť, aby na vašom webe zostali, a to aj preto, že túto funkciu ešte veľa značiek nemá.
Vizuálne vyhľadávanie zvyšuje predaje aj preto, že objavovanie nových produktov je s ním zábavnejšie, rýchlejšie a omnoho efektívnejšie. Ak zákazníci hneď nájdu produky, ktoré im padli do oka, pravdepodobne si ich kúpia a v budúcnosti sa do vášho obchodu ešte vrátia.
Aké sú najväčšie výhody vizuálneho vyhľadávania?
Vizuálne vyhľadávanie v e‑shope zákazníkom výrazne uľahčí, zrýchli a spríjemní nakupovanie. Výhody však prináša aj majiteľom a prevádzkovateľom e‑shopov. Pozrime sa na najväčšie z nich:
Výhody vizuálneho vyhľadávania
Objavovanie produktov rýchlo, ľahko a zábavne
Viac konverzií
Kombinácia online a offline nakupovania
Získavanie predajov zo sociálnych sietí
Odlíšenie od konkurencie
1. Objavovanie produktov rýchlo, ľahko a zábavne
Správne opísať produkt, ktorý práve hľadáme (či už ide o oblečenie, nábytok alebo elektroniku), nie je pre každého zákazníka hračka. V kamennom obchode sa môžu spoľahnúť na milý usmievavý personál, ktorý s výberom pomôže, ale hľadať niečo v online priestore, ak nevieme, ako presne sa to nazýva, je fuška.
Ak používateľom umožníte vyhľadávať produkty podľa obrázkov, rozhodne zvýšite šance, že sa im poadrí nájsť (a kúpiť) to, čo hľadajú. Namiesto nekonečného skrolovania a prehliadania stoviek výsledkov, zákazníci uvidia len pár výsledkov, ktoré sa najviac zhodujú s obrázkom, ktorý vyhľadali.
2. Viac konverzií
Čím viac zákazníkom uľahčíte nakupovanie, tým je vyššia pravdepodobnosť, že skutočne nakúpia. To znamená šancu na omnoho lepšie konverzné pomery a príjmy. Pozrime sa na príklad skupiny CCC. Ako najväčšia maloobchodná sieť obuvi v strednej Európe zaviedla v roku 2020 možnosť vizuálneho vyhľadávania. Konverzie odvtedy narástli štvornásobne v porovnaní s tradičným vyhľadávaním podľa kľúčových slov. Navyše vizuálne vyhľadávanie integrovali aj do svojej aplikácie, ktorá nedávno presiahla 7 miliónov stiahnutí.
Ako ďalší príklad uvedieme Boohoo – maloobchodná módna sieť zaznamenala 85 % nárast konverzií pri používateľoch, ktorí použili vizuálne vyhľadávanie namiesto tradičného vyhľadávania.
3. Kombinácia online a offline nakupovania
Pre zákazníkov sa postupne stáva samozrejmosťou nakupovanie na viacerých kanáloch. Očakávajú rovnako jednoduché nakupovanie online aj offline, či plynulý prechod medzi týmito dvoma spôsobmi.
Vizuálne vyhľadávanie je pomôcka pre e‑shopy ako takýto zážitok dosiahnuť, napríklad pomocou funkcie spätného vyhľadávania obrázkov v aplikácii obchodu, alebo kompatibilnú verziu v prehliadači. Takto môžu zákazníci vyhľadávať produkty, ktoré sa im páčia, kedykoľvek a kdekoľvek.
4. Získavanie predajov zo sociálnych sietí
Kde zákazníci v dnešnej dobe hľadajú nové produkty? Na sociálnych sieťach. V jednom prieskume Instagramu sa až 60 % opýtaných vyjadrilo, že nové produkty nachádzajú práve na tejto platforme. Stačí, ak sa im zapáči kúsok, ktorý na sebe má influencer, alebo dokonca celý outfit. Čo takto im tento proces ešte zjednodušiť?
Nástroj na vizuálne vyhľadávanie zoskenuje obrázok s outfitom a označí jednotlivé kúsky oblečenia, takže si používateľ môže položku za položkou kúpiť ten istý odev. Vyhľadávací nástroj sa dá následne použiť aj na vyhľadanie outfitov v podobnom štýle alebo na doladenie doplnkov.
5. Odlíšenie od konkurencie
Odlíšiť sa na trhu, ktorý prekypuje e‑shopmi od výmyslu sveta, je čoraz náročnejšie. Vizuálne vyhľadávanie je však relatívne jednoduchá technológia, vďaka ktorej si viac nemusíte lámať hlavu, ako na to. Čím skôr ju začnete používať, tým viac zákazníkov prilákate.
Podľa prieskumnej spoločnosti Gartner platí, že firmy, ktoré začnú používať vizuálne vyhľadávanie v roku 2022, môžu očakávať nárast tržieb až o 40 %. Okrem toho značky, ktoré implementujú vyhľadávanie pomocou obrázkov, budú mať nielen viac zákazníkov, ale aj spokojnejších a vernejších zákazníkov. Veď kto by nemal rád značku, ktorá mu všetko zjednoduší?
Ako do e‑shopu pridať vizuálne vyhľadávanie?
Ďalej vás pravdepodobne zaujíma, ako z neho môžete profitovať vy. Tu je zopár tipov ako implementovať vizuálne vyhľadávanie na vašu stránku a prilákať tak novú generáciu zákazníkov skôr než vaša konkurencia
1. Stavte na kvalitné obrázky
Prvé, na čo by ste sa mali zamerať, sú rozhodne kvalitné produktové fotografie.
Vyhľadávače uprednostňujú kvalitné obrázky namiesto rozmazaných fotografií alebo obsahu z fotobaniek. Neoptimalizované fotky sú skrátka rana pre SEO skóre. Odhliadnuc od algoritmov, aj samostných zákazníkov určite viac zaujmú kvalitné fotografie, z ktorých na prvý pohľad vyčítajú kvalitu produktov.
Pri každom produkte by ste zároveň mali mať viacero fotografií z rôznych uhlov. Prečo? Pretože zákazníkov môže zaujímať ako produkt vyzerá, napríklad, zozadu.
2. Všetky fotografie optimalizujte
Pri práci s fotografiami si dajte záležať, aby mali vhodnú veľkosť a šírku. Načítavanie príliš veľkých zdrojových obrázkov totiž zaberie veľa času (a dát). To sa zákazníkom, samozrejme, nepáči. Z dlhodobého hľadiska priveľké fotky navyše zhoršia vašu pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania, preto je ich veľkosť absolútne kľúčová.
Na zmenšenie obrázkov môžete použiť vhodný plugin na kompresiu obrázkov, pričom sa stále zachová kvalita. Jednotlivé súbory sa tak načítajú oveľa rýchlejšie a na serveri zaberú menej miesta. Keď nahráte jednotlivé typy súborov, určite skontrolujte, ako sa zobrazujú vo webových prehliadačoch alebo v mobilnej verzii stránky – ak sa stránka na mobile načítava príliš dlho, zákazníkov nebude baviť čakanie a okamžite z webu odídu, pričom vieme, že väčšina ľudí na prehliadanie používa práve smartfóny.
Okrem samotných obrázkov vyhľadávač skenuje aj názvy súborov. Ak chcete, aby sa obrázok prebojoval na vyššie pozície vo výsledkoch rýchlo, každý obrázok by mal obsahovať krátky popis, alt popis a mať jedinečný relevantný názov, ktorý stručne opíše, čo je na obrázku. Ak splníte všetky tieto atribúty, ak aj algoritmus nedokáže rozpoznať, čo je na obrázku, hravo si s ním poradí na základe alt popisu a názvu súboru.
3. Dbajte na správne názvy súborov
Názov súboru a popis by určite mali obsahovať kľúčové slová, ktoré algoritmom pomôžu lepšie pochopiť, čo je na obrázku a priradiť obrázok do správnych výsledkov vyhľadávania. Nepridávajte však priveľa kľúčových slov, aby vás vyhľadávač neoznačil ako spam.
4. Obrázky pridajte aj do mapy stránky
Keď už máte pipravené vhodné produktové obrázky (optimalizované a správne pomenované), môžete ich pridať do mapy stránky a zoradiť napríklad podľa adresy URL, čím znova uľahčíte prácu vyhľadávaču.
Podrobná mapa stránky s obrázkami napovie Googlu viac o jednotlivých obrázkoch a zvýši šancu, že sa dostanete na prvé priečky vo výsledkoch vyhľadávania.
5. Vždy pridávajte popisy fotiek
Každý obrázok musí okrem správneho názvu a alt popisu obsahovať aj popis (krátky text pod obrázkom, ktorý ho opisuje). Ten takisto pomôže vyhľadávaču obrázok pochopiť. Popis môžete využiť aj na opísanie vlastností produktu či pridať obrázku kontext a tak nielen pomôcť algoritmu, ale aj zaujať svojich zákazníkov.
Ako na vizuálne vyhľadávanie
Stavte na kvalitné obrázky
Všetky fotografie optimalizujte
Dbajte na správne názvy súborov
Obrázky pridajte aj do mapy stránky
Vždy pridávajte popisy fotiek
Záver
Prežitie v neustále sa rozvíjajúcom svete e‑commerce do veľkej miery závisí od schopnosti udržať krok s najnovšími trendmi. Technológia vizuálneho vyhľadávania je relatívne nová, ale jej obľúbenosť rastie závratným tempom a je len otázkou času, kedy ju budú používať všetky e‑shopy. Vyhľadávanie obrázkov v Googli už viac nestačí. A zároveň platí, že jeho skvelá nadstavba, Google Lens, nie je jediným riešením na trhu. Preto, ak chcete nielen držať krok, ale dokonca byť o jeden vopred, mali by ste svojím zákazníkom dopriať možnosť využiť aj túto novinku.
Už ďalej s pridaním vizuálneho vyhľadávaniana svoj web neotáľajte a využite všetky jeho výhody čo najskôr.
Často kladené otázky
Čo presne vizuálne vyhľadávanie robí?
Ide o nástroj, pomocou ktorého zákazníci dokážu produkty nájsť rýchlejšie a jednoduchšie. Zlepšuje zážitok zákazníkov z nákupu, zvyšuje predaje a konverzie. Vďaka nemu budete mať podstatnú výhodu oproti konkurencii a zákazníkom sa u vás bude nakupovať pohodlne a s radosťou. S doplnkovými funkciami, ako je prehliadanie obrázkov podľa veľkosti, spätné vyhľadávanie, už nebudú chcieť nakupovať inde.
Prečo pridať vizuálne vyhľadávanie na e‑shop?
Vizuálne vyhľadávanie sa čoskoro stane základnou funkciou všetkých e‑shopov. Umožňuje zákazníkom nájsť produkty rýchlejšie a jednoduchšie, zatiaľ čo obchodníkom zvyšuje predaje a konverzie. Ak to nestačí, tu je niekoľko ďalších dôvodov, prečo pridať vizuálne vyhľadávanie na váš e‑shop:
- Vizuálne vyhľadávanie zlepšuje používateľský zážitok a zákazníci budú spokojnejší
- Vizuálne vyhľadávanie zvyšuje predaje a konverzie
- Vizuálne vyhľadávanie zlepšuje konkurencieschopnosť e‑shopu – ak zákazníkom ponúknete niečo, čo inde nenájdu, váš e‑shop v ich očiach jednoznačne vynikne
Skutočne vizuálne vyhľadávanie potrebujem?
Vizuálne vyhľadávanie nie je nevyhnutné pre každý obchod. Ak máte iba drobný online obchod s pár produktami, vystačíte si aj bez neho, pretože svojim zákazníkom zvládnete s výberom produktov poradiť aj individuálne. Ak však váš e‑shop obsahuje stovky, prípadne tisícky produktov s rôznymi fotografiami, vizuálne vyhľadávanie vytvorí neporovnateľný rozdiel. Vhodný vyhľadávač a nástroj na spätné vyhľadávanie obrázkov váš e‑shop posunie na úplne novú úroveň.
Barbora v Luigi's Boxe ako odborníčka na produktový marketing čaruje so slovami. Písaniu sa začala venovať už počas štúdia na vysokej škole ako dobrovoľníčka pre rôzne občianske združenia. Okrem toho, že je súčasťou tímu Luigi's Boxu, spoluorganizuje konferenciu TEDxBratislava, kde má na starosti marketing a PR.
Viac príspevkov od tohto autora