Už sa vám niekedy stalo, že ste mali presnú predstavu, čo si chcete kúpiť, vedeli ste aj ako to vyzerá, len ste nepoznali presný názov produktu? Čo v takom prípade robiť? Môžete tú vec opísať kamarátom alebo predavačovi v obchode a tí vám pomôžu s hľadaním.
To funguje v kamenných obchodoch, ale čo pri online nakupovaní? V podstate by ste mohli naťukať popis želaného produktu do vyhľadávača, ale ak je dopyt pridlhý alebo príliš všeobecný, hľadanie vám určite zaberie veľa času (a aj energie). Existujú ešte iné možnosti?
Čo takto použiť vizuálne vyhľadávanie a pomôcť tak zákazníkom vo vlastnom e-shope nachádzať produkty rýchlejšie a ľahšie? Presne o tom si povieme dnes – čo je to vizuálne vyhľadávanie, na akom princípe funguje a ako ho využiť vo svoj prospech.
Čo je to vizuálne vyhľadávanie v e-commerce?
Všetci dobre vieme, ako funguje klasické vyhľadávanie. Do vyhľadávača napíšeme, čo potrebujeme nájsť a potom si prezeráme výsledky, až kým nenájdeme presne to, čo sme hľadali. Ak poznáme presný názov produktu, nie je to žiadna veda.
Čo ak však presný názov nepoznáme alebo nevieme, aké kľúčové slová by sme mali na vyhľadanie použiť? Alebo hľadáme veľmi špecifický produkt? Hľadať ho pomocou klasického vyhľadávania môže byť ako hľadať ihlu v kope sena. Práve vtedy sa môže hodiť vizuálne vyhľadávanie.
Názov tejto funkcie presne napovedá, o čo ide: produkty môžete vyhľadávať aj pomocou obrázka hľadaného alebo podobného produktu. Stačí nahrať obrázok (alebo URL adresu obrázka) do vyhľadávacieho poľa a vyhľadávač pomocou umelej inteligencie nájde čo napodobnejšie produkty. Takisto vám poskytne dodatočné informácie, ako napríklad, kde sa nachádza najbližší obchod, ktorý predáva tento či podobné produkty.
Takýto postup vyhľadávania je vhodný najmä, ak nevieme slovami presne opísať, čo hľadáme alebo sa nám nechce skrolovať tisíckami viac či menej relevantných výsledkov.
Čo je to vizuálne vyhľadávanie v e-commerce?
Všetci dobre vieme, ako funguje klasické vyhľadávanie. Do vyhľadávača napíšeme, čo potrebujeme nájsť a potom si prezeráme výsledky, až kým nenájdeme presne to, čo sme hľadali. Ak poznáme presný názov produktu, nie je to žiadna veda.
Čo ak však presný názov nepoznáme alebo nevieme, aké kľúčové slová by sme mali na vyhľadanie použiť? Alebo hľadáme veľmi špecifický produkt? Hľadať ho pomocou klasického vyhľadávania môže byť ako hľadať ihlu v kope sena. Práve vtedy sa môže hodiť vizuálne vyhľadávanie.
Názov tejto funkcie presne napovedá, o čo ide: produkty môžete vyhľadávať aj pomocou obrázka hľadaného alebo podobného produktu. Stačí nahrať obrázok (alebo URL adresu obrázka) do vyhľadávacieho poľa a vyhľadávač pomocou umelej inteligencie nájde čo napodobnejšie produkty. Takisto vám poskytne dodatočné informácie, ako napríklad, kde sa nachádza najbližší obchod, ktorý predáva tento či podobné produkty.
Takýto postup vyhľadávania je vhodný najmä, ak nevieme slovami presne opísať, čo hľadáme alebo sa nám nechce skrolovať tisíckami viac či menej relevantných výsledkov.
Príklad z praxe
Istá žena raz tri mesiace hľadala recept na bezé koláč, ktorý ochutnala na jednom večierku. Presne vedela, ako vyzeral, ale zabudla sa spýtať na názov. Snažila sa ho nájsť, opisovala ten koláč svojim priateľom, nikto z nich však názov nepoznal. Keď zadala „bezé koláč” do Googlu, veľmi jej to nepomohlo, pretože sa zobrazili tisícky rôznych koláčov.
Ak by však mala obrázok koláča, ktorý jedla a potom použila aplikáciu na obrázkové vyhľadávanie (ako napríklad Google Lens), pomohlo by jej to dopátrať sa názvu koláča a takisto by našla najbližšie cukrárne, kde sa takýto koláč dá kúpiť. Bolo by to oveľa rýchlejšie a jednoduchšie.
55%
v Spojenom kráľovstve využíva vizuálne vyhľadávanie
Príklad z praxe
Istá žena raz tri mesiace hľadala recept na bezé koláč, ktorý ochutnala na jednom večierku. Presne vedela, ako vyzeral, ale zabudla sa spýtať na názov. Snažila sa ho nájsť, opisovala ten koláč svojim priateľom, nikto z nich však názov nepoznal. Keď zadala „bezé koláč” do Googlu, veľmi jej to nepomohlo, pretože sa zobrazili tisícky rôznych koláčov.
Ak by však mala obrázok koláča, ktorý jedla a potom použila aplikáciu na obrázkové vyhľadávanie (ako napríklad Google Lens), pomohlo by jej to dopátrať sa názvu koláča a takisto by našla najbližšie cukrárne, kde sa takýto koláč dá kúpiť. Bolo by to oveľa rýchlejšie a jednoduchšie.
Je vizuálne vyhľadávanie to isté ako vyhľadávanie obrázkov?
Kým si povieme, ako presne vizuálne vyhľadávanie funguje a prečo by malo byť súčasťou každej e-commerce stránky, ujasnime si, že vizuálne vyhľadávanie nie je to isté ako vyhľadávanie obrázkov.
Obe súvisia s vizuálnou stránkou produktov, ale je medzi nimi zásadný rozdiel. Ak používatelia hľadajú obrázky, do vyhľadávača zadajú popis položky alebo fotky, ktorú hľadajú. Pri vizuálnom vyhľadávaní to funguje naopak, textový opis nahradí fotografia.
Vyhľadávanie obrázkov teda začína textovým vstupom a výsledkom je obrázok alebo objekt a vizuálne vyhľadávanie začína vizuálnym vstupom, vyhľadávač ho zanalyzuje a poskytne zoznam výsledkov, ktoré čo najpresnejšie zodpovedajú snímke.
Vizuálne vyhľadávanie je preto omnoho zložitejšie. Nedostanete len výsledky, ktoré presne zodpovedajú vášmu dopytu, ale aj množstvo doplnkových informácií.
Vyhľadávať podľa obrázkov sa dá v rôznych aplikáciách, ako sú Google Lens či Pinterest. Stačí ak pomocou fotoaparátu v telefóne nasnímate nejaký predmet a aplikácia vám povie všetko, čo sa o ňom dá dozvedieť. Ak napríklad nasnímate šaty, ktoré má niekto na sebe, aplikácia vám nielenže nájde rovnaké alebo podobné šaty, rovno vám povie aj koľko stoja, kde sa dajú kúpiť, či dokonca vyberie vhodné doplnky. Google Lens však nie je jediný nástroj na takéto vyhľadávanie.
Takýto spôsob vyhľadávania je oveľa praktickejší, preto aj jeho popularita rastie – 62 % mileniálov uprednostňuje vizuálne vyhľadávanie pred inými spôsobmi hľadania. V móde, bytových doplnkoch a dekoráciách a v ďalších e-commerce segmentoch sa vizuálne vyhľadávanie stáva čoraz populárnejším a už ho využíva viac ako 55 % maloobchodníkov v Spojenom kráľovstve, ale aj veľké značky ako Amazon, Macy’s, Ikea, ASOS a eBay.
Výhody vizuálneho vyhľadávania
Objavovanie produktov rýchlo, ľahko a zábavne
Viac konverzií
Kombinácia online a offline nakupovania
Získavanie predajov zo sociálnych sietí
Odlíšenie od konkurencie
Ako na vizuálne vyhľadávanie
Stavte na kvalitné obrázky
Všetky fotografie optimalizujte
Dbajte na správne názvy súborov
Obrázky pridajte aj do mapy stránky
Vždy pridávajte popisy fotiek
Barbora v Luigi's Boxe ako odborníčka na produktový marketing čaruje so slovami. Písaniu sa začala venovať už počas štúdia na vysokej škole ako dobrovoľníčka pre rôzne občianske združenia. Okrem toho, že je súčasťou tímu Luigi's Boxu, spoluorganizuje konferenciu TEDxBratislava, kde má na starosti marketing a PR.
Viac príspevkov od tohto autora