Chcete si udržať náskok pred konkurenciou a vytvoriť inovatívnu, interaktívnu stránku, na ktorú sa vaši zákazníci budú radi vracať a nakupovať na nej viac?
Zostavili sme pre vás prehľad funkcií, ktoré v roku 2022 určite vo vašom e-shope nesmú chýbať.
Checklist: 30 krokov
V priebehu roka 2022 sa budú do popredia dostávať nové technológie ako rozšírená realita či umelá inteligencia, preto je dôležité, aby váš web držal krok s dobou.
Musíte pritom myslieť na veľa rôznych aspektov, od úplných základov až po tie najmenšie detaily. Na prvý pohľad sa to môže zdať náročné, preto sme pre vás vytvorili zoznam najdôležitejších funkcií, ktoré vám uľahčia prácu.
Každý bod si môžete po splnení odškrtnúť, vďaka čomu nestratíte motiváciu zlepšovať svoj web a skutočne na nič nezabudnete. Ideme na to?
Základ každého e-shopu
Krok 1: Vyberte si správny hosting a e-commerce platformu
Hosting ste si už pravdepodobne vybrali. Skontrolujte však, či poskytuje dostatočne veľké úložisko, dostatočný bandwidth a CPU.
Jedno z prvých veľkých rozhodnutí, ktoré budete musieť urobiť, je výber správnej e-commerce platformy. Tá by mala byť prispôsobiteľná a ponúkať všetky potrebné funkcie pre správne fungovanie e-shopu.
Poznámka: najlepšia e-commerce platforma je tá, ktorá spĺňa vaše potreby a očakávania. Nemusí byť nevyhnutne najpopulárnejšia či najpoužívanejšia.
Krok 2: Investujte do dobrého názvu domény
Výber vhodného názvu domény pre e-shop je oveľa zložitejší proces než by sa mohlo zdať. Názov domény by mal byť ľahko zapamätateľný, obsahovať relevantné kľúčové slová, ktoré sú jasné a ľahko sa zadávajú do vyhľadávania.
Výber názvu nenechávajte na náhodu, pretože ak ho neskôr budete chcieť zmeniť, môže vás to stáť veľa úsilia a peňazí.
Krok 3: Použite CMS, aby ste stránky mohli ľahšie aktualizovať
Netreba podceniť ani výber redakčného systému (CMS) pre váš web. Správny systém vám výrazne uľahčí aktualizovanie, pridávanie nových stránok, produktov alebo funkcií, keď ich budte potrebovať.
CMS vám takisto pomôže udržať krok s najnovšími technológiami a trendmi v tvorbe e-shopov.
Overte si, či vami zvolená platforma ponúka CMS, ktorý môžete implementovať na svoje stránky. Ak zvolený e-commerce nemá zabudovaný redakčný systém, vyberte si iný, pretože kvalitný redakčný systém je pri tvorbe e-shopu kľúčový.
Technické parametre
Krok 4: Venujte pozornosť rýchlosti načítania stránky
V roku 2022 bude pomalé načítavanie stránky jedným z hlavných dôvodov, prečo budú zákazníci opúšťať e-shopy. Na výber majú veľké množstvo online obchodov, v ktorých môžu nakupovať, nebudú teda ochotní čakať príliš dlho, kým sa obsah načíta.
Je preto dôležité pozorne sledovať rýchlosť načítania stránky a podľa potreby ju optimalizovať, aby ste svojim zákazníkom spríjemnili nakupovanie.
Poznámka: na test rýchlosti načítania môžete použiť bezplatne dostupné nástroje ako GTmetrix alebo Uptrends. Stačí zadať názov domény, zvoliť typ zariadenia a prehliadač. Výsledky sa zobrazia do niekoľkých sekúnd.
Krok 5: Nezabúdajte na responzívnosť na mobiloch a ďalších typoch zariadení
Zákazníci dnes používajú mobilné zariadenia na nakupovanie rôznych produktov oveľa častejšie ako v minulosti a počet takýchto nákupov stále rastie.
Zjednodušte nákupný proces ako je to len možné. Nákupný proces by mal prebehnúť rýchlo, jednoducho a tak, aby zákazník pri vytváraní objednávky nemal žiadne problémy.
Responzívny dizajn je dnes už nevyhnutnosťou, ak sa chcete so svojim e-shopom presadiť, preto mobilnej verzii stránky venujte dostatočnú pozornosť.
Krok 6: Bez SSL certifikátu ani na krok
SSL certifikáty by už v roku 2022 mali byť samozrejmosťou v každom e-shope, pretože zabezpečujú šifrovanie a bezpečnosť údajov zákazníkov.
Overte si, či vaša e-commerce platforma ponúka možnosť pridania SSL certifikátu, aby boli transakcie vykonané v e-shope bezpečné.
Krok 7: Zálohujte a chráňte údaje
Mali by ste myslieť aj na ochranu e-shopu pre kybernetickými útokmi, teda pravidelne zálohovať údaje, mať nastavené brány firewall a antivírusovú ochranu.
Použite všetky dostupné opatrenia, aby údaje v e-shope boli pred elektronickými hrozbami v bezpečí.
Krok 8: Testy a analýzy
Každá e-commerce stránka potrebuje analýzu návštevnosti stránok a meranie výkonnosti. Pomocou týchto nástrojov sa dá zistiť, čo najlepšie funguje na zvýšenie miery konverzií a predaja.
Dostupné sú rôzne nástroje, ako napríklad Google Analytics, ale nie vždy postačujú. Nájdete spôsob ako sa o svojich klientoch môžete dozvedieť ešte viac?
Vďaka nástrojom ako Luigi’s Box Analytics získate prehľad o tom, čo vaši zákazníci hľadajú, a ďalšie údaje užitočné na podrobnú analýzu obsahu a odhalenie chýb, aby na stránke všetko fungovalo tak, ako má.
Testy a analýzy by ste mali vykonávať pravidelne a ak sa vyskytnú problémy, hneď ich riešiť.
Dizajn e-commerce webových stránok
Krok 9: Použite vhodnú tému a e-commerce pluginy
Ak chcete, aby bol váš e-shop vizuálne zaujímavý a zároveň sa intuitívne používal, použite tému a e-commerce pluginy špeciálne navrhnuté pre tento typ stránok.
Z pluginov kompatibilných s WordPressom sú populárne napríklad Astra a Divi. Obsahujú množstvo dizajnov stránok, ktoré sú už pripravené na rôzne použitia.
Okrem toho sú však na trhu dostupné aj ďalšie zaujímavé riešenia, stačí nájsť to, ktoré bude spĺňať vaše potreby a očakávania.
Krok 10: Vyskúšajte rôzne farby a typy písma
V dizajne stránok by sa nemali miešať viaceré rôzne štýly. Z dizajnu si totiž zákazník vytvára prvý dojem a ten by mal byť čo najlepší.
Neponáhľajte sa, vyskúšajte rôzne fonty a farebné kombinácie, aby ste prišli na to, čo sa k vášmu publiku hodí najviac.
Poznámka: typ písma použitý na stránke a v logu by sa k sebe mali hodiť a tvoriť na pohľad príjemný a súdržný celok.
Krok 11: Na každej stránke webu používajte zaujímavé obrázky
Najmä pri e-commerce stránkach je nesmierne dôležité používať zaujímavé fotky alebo videá na každej stránke.
Vizuálny materiál zaujme návštevníkov webu a vďaka nemu ostanú na stránke dlhšie. Kvalitné obrázky a videá navyše zlepšujú aj pozíciu stránok vo vyhľadávaní.
Poznámka: ešte pred nahraním na web obrázky a videá optimalizujte, aby sa načítavali dostatočne rýchlo. Na kompresiu obrázkov môžete použiť nástroje ako TinyJPG.
Krok 12: Optimalizujte navigáciu na stránkach
Všetky stránky vášho webu by mali byť ľahko dostupné. Navigácia by mala byť jednoduchá a intuitívna, aby používatelia bez problémov našli produkty, ktoré hľadajú.
Vyskúšajte si, ako sa menu používa na rôznych zariadeniach, aby ste mali istotu, že všetci používatelia budú môcť používať web ľahko a rýchlo.
Krok 13: Odlíšte sa
V roku 2022 používatelia očakávajú, že im obľúbené značky ponúknu viac než len produkt, snažte sa niečím odlíšiť od konkurencie v e-commerce segmente.
Zdôraznite svojmu publiku, v čom ste jedineční. Zákazníkov to presvedčí, aby si vybrali vaše produkty, aj ak sú drahšie ako produkty vašej konkurencie.
Krok 14: Nezabudnite odkazy na sociálne siete
Čo je kľúčové pre e-commerce? Sociálne siete.
Sú miestom, kde môžete budovať komunitu a bližší vzťah so zákazníkmi, propagovať svoje produkty, zvýšiť prostredníctvom nich návštevnosť svojich stránok a povedomie o značke.
Môžete si byť istí, že ak zákazníci na vašom webe zbadajú ikony sociálnych sietí, využijú možnosť interagovať so značkou.
Nakupovanie na stránke by malo byť jednoduché, ale zároveň užívateľsky prívetivé a záživné.
Krok 15: Jasná výzva pre zákazníkov
Zákazníkom by malo byť jasné, čo majú robiť, na čo kliknúť a ktoré produkty nakúpiť.
Platia tu dve základné pravidlá: najlepšie fungujú klasické texty ako „Pridať do košíka” a použité farby by sa mali hodiť k dizajnu stránky, ale nesplývať s ním.
Je veľmi dôležité používať jasné výzvy na akciu (call-to-action) na každej stránke, aby ste zákazníkov nasmerovali na to správne miesto, kde napokon aj nakúpia.
Krok 16: Vytvorte si chatbota, vďaka ktorému budete dostupní 24/7
Pomocou chatbotov je váš zákaznícky servis dostupný ihneď a kedykoľvek. UI chatboty sa učia na základe predchádzajúcich konverzácií so zákazníkmi, preto poskytujú čoraz lepšiu podporu.
Napriek tomu nemôžu nahradiť priamo pomoc, takže aj keď je to skvelý doplnok, napríklad, mimo štandardnej pracovnej doby, nezabudnite na stránke uviesť aj e-mailový a telefonický kontakt. Vďaka tejto kombinácii zvýšite aj dôveryhodnosť e-shopu.
Krok 17: Zvážte ponúknuť doručenie zadarmo
Ak svojim zákazníkom ponúknete možnosť bezplatného doručenia, môže vám to pomôcť. Z prieskumu Shopify jasne vyplýva, že doručenie zadarmo výrazne ovplyvňuje to, či sa používatelia rozhodnú nakúpiť alebo nie.
Určite by ste mali zvážiť poskytnutie tejto možnosti, ak je to pre vás stále ziskové (cenu dopravy môžete napríklad začleniť do ceny produktov). Prípadne môžete ponúknuť doručenie zadarmo, ak hodnota nákupného košíka presiahne určitú sumu.
Krok 18: Poskytnite používateľom bezpečné spôsoby platby
Používajte platobné systémy, ktoré zákazníci už pravdepodobne poznajú (ako napríklad PayPal či Apple Pay). Vďaka tomu nebudú mať problémy s uskutočnením platby.
Dbajte najmä o bezpečnosť – musíte zabezpečiť e-commerce transakcie aj všetok súvisiaci softvér (napr. API), siete, servery, prehliadače a zariadenia použité pri transakciách.
V neposlednom rade, aj samotné údaje by mali byť chránené pred neoprávneným prístupom, a to aj počas transakcia, aj pri ich uchovávaní.
Krok 19: Zefektívnite vyhľadávanie
Ak používatelia na vašom webe niečo hľadajú, mali by to nájsť bez problémov. Nie je nič horšie, než keď zákazník zadá do vyhľadávania určitú frázu a zobrazia sa mu úplne nerelevantné výsledky.
Nestrácajte už viac zákazníkov len preto, že na vašom webe nemôžu nájsť produkty, ktoré hľadajú. Overte si, či vyhľadávacie pole, filtre a kategórie fungujú správne.
Krok 20: Zobrazujte dostupnosť na sklade
Používateľov zaujíma, či je produkt aktuálne dostupný, preto by zobrazovanie dostupnosti malo byť kľúčovým prvkom vášho e-shopu.
Zákazníci sa tak dozvedia, kedy by im produkt mohol byť doručený a ak náhodou nie je dostupný, môžu si napríklad zapnúť e-mailovú notifikáciu, ktorá ich upozorní, keď bude želaný produkt opäť na sklade.
Krok 21: Uvádzajte približný čas doručenia
Kedy bude zásielka doručená? Jasne v e-shope uveďte, koľko trvá doručenie.
Zákazníci si tak budú môcť vyhodnotiť, či svoju objednávku obdržia včas a menej často zanechajú naplnený nákupný košík bez nákupu.
Krok 22: Nenechajte zákazníkov opustiť plný nákupný košík
Keď sme už spomenuli opustené nákupné košíky, nedovoľte zákazníkom, aby odišli z e-shopu po tom, čo si vybrali produkty, ktoré si chcú kúpiť.
Ako na to? Do e-shopu môžete napríklad pridať jasnú navigáciu, ktorá bude zobrazovať koľko krokov zostáva do ukončenia nákupu alebo poskytnite možnosť okamžitého check-outu.
Takisto by produkty v košíku mali obsahovať miniatúry obrázkov, aby zákazníci mali na očiach položky, ktoré si chcú kúpiť a neopustili košík skôr než ukončia nákup.
Tipy na zlepšenie pozície vo vyhľadávačoch (SEO)
Krok 23: Dobre si premyslite kľúčové slová
Vytvorte si zoznam dôležitých a relevantných tém podľa toho, čomu sa venujete a nájdite kľúčové slová, ktoré tomu zodpovedajú.
Kľúčové slová používajte na správnych miestach (nadpisy, meta popisy, atď.), aby sa stránka dostávala vyššie vo výsledkoch vyhľadávania.
Snažte sa však používať aj synonymá a rôzne varianty kľúčových slov, pretože obsah, ktorý je doslova prepchaný SEO frázami, sa zvyčajne ťažko číta a používatelia takéto stránky zväčša rýchlo opúšťajú.
Krok 24: Zaregistrujte svoju stránku v nástroji na sledovanie vyhľadávania
Svoj web by ste mali zaregistrovať na Google Search Console a ďalších nástrojoch určených na optimalizáciu vyhľadávania, aby ste mohli pohodlne sledovať, ako je na tom vaše SEO. Prečo?
Vďaka týmto nástrojom môžete postupne zlepšovať viditeľnosť stránky vo vyhľadávačoch, odstraňovať prípadné chyby a sledovať rôzne dôležité metriky. Takisto vám tieto nástroje poskytnú užitočné tipy ako ďalej vylepšovať SEO.
Krok 25: Zbavte sa chýb
Aby ste sa dostali na top pozície vo vyhľadávaní, musíte odstrániť všetky chyby, ktoré sa na vašom webe môžu vyskytovať. Či už ide o dizajn, preklepy alebo náročné používanie.
E-commerce platforma, ktorú používate, by nemala obsahovať žiadne zbytočné funkcie či stránky navyše a mala by dokázať opraviť nesprávne prepojenia, aby sa používatelia na webe nestratili.
Okrem toho si určite pre istotu nezabudnite optimalizovať 404 stránku. Ak sa náhodou niečo pokazí, používateľom sa aspoň zobrazí upravené chybové hlásenie.
Krok 26: Venujte čas meta popisom
Meta popis je krátky text, ktorý sa vo výsledkoch vyhľadávania zobrazí pod URL adresou stránky.
Barbora v Luigi's Boxe ako odborníčka na produktový marketing čaruje so slovami. Písaniu sa začala venovať už počas štúdia na vysokej škole ako dobrovoľníčka pre rôzne občianske združenia. Okrem toho, že je súčasťou tímu Luigi's Boxu, spoluorganizuje konferenciu TEDxBratislava, kde má na starosti marketing a PR.
Viac príspevkov od tohto autora