- Čo sú to fazetové filtre?
- Definícia
- Rozdiel medzi fazetovým vyhľadávaním a fazetovými filtrami
- Výhody používania filtrov pri objavovaní nových produktov
- Fazetové filtre v praxi
- Ako použiť fazetové filtre vo vašom obchode
- Ako implementovať filtre na web
- Ako nastaviť filtre tak, aby sa hodili aj k vašej značke
- Čo by mali fazetové filtre obsahovať?
- Ako si vybrať správne riešenie fazetových filtrov?
- Záver
Konkurencia v oblasti e‑commerce je tvrdá, preto je mimoriadne dôležité, aby ste svojim zákazníkom ponúkli bezproblémové a príjemné nakupovanie. V podstate je to jednoduché. Ak zákazníci vo vašom e‑shope nenájdu to, čo hľadajú, nebudú váhať a pôjdu nakupovat inam. Vyhľadávače v internetových obchodoch by mali byť schopné zákazníkov nasmerovať k hľadaným produktom nielen na základe full-textovej zhody.
Ak používate obyčajný vyhľadávač, táto úloha môže byť pomerne náročná, ale čo tak obohatiť svoj e‑shop o fazetové filtre?
Táto funkcia by nemala chýbať v žiadnom e‑shope, pretože správne nastavené filtre pomôžu zákazníkom nájsť želané produkty rýchlo a jednoducho. Vďaka tomu budú vaši zákazníci spokojnejší a zvýšia sa aj vaše tržby.
V tomto blogu sa pozrieme na to, ako fazetové filtre zlepšia používateľský zážitok z vyhľadávania a poskytneme vám niekoľko tipov, ako ich implementovať do vášho e‑shopu tak, aby vaše tržby rástli.
Čo sú to fazetové filtre?
Definícia
Pamätáte si časy, keď sme telefónne čísla vyhľadávali v zlatých stránkach? Niekedy to bolo ako hľadať ihlu v kope sena. Vyhľadávanie na niektorých weboch občas vyzerá veľmi podobne, najmä ak má e‑shop roozsiahly katalóg produktov. Vo väčšine vyhľadávačov sú zabudované základné filtre, ktoré pomáhajú zúžiť počet výsledkov vyhľadávania, ale tie fungujú správne iba vo väčších kategóriách a ani zďaleka nepostačujú, aby vyhľadávanie prebehlo rýchlo a efektívne.
Dobrá správa je, že existujú omnoho komplexnejšie vyhľadávacie nástroje, ktoré vám pomôžu úplne eliminovať, alebo aspoň minimalizovať, mieru odchodov z vášho webu. Práve fazetové filtre sú jedným z takýchto nástrojov.
Fazetové vyhľadávanie umožňuje spresniť vyhľadávací dopyt a zúžiť počet výsledkov vyhľadávania výberom jedného alebo viacerých kritérií či vlastností položiek. Vyhľadávací nástroj pritom sám porovná metadátové atribúty jednotlivých produktov, ktoré ste vopred zadali (tie sa nazývajú fazety vyhľadávania) s hľadnými výrazmi, ktoré používateľ zvolil.
Pri použití fazetových filtrov môže používateľ konkretizovať naraz viacero vlastností produktu. Pričom pri bežnom vyhľadávaní sa dá použiť iba jeden filter.
Rozdiel medzi fazetovým vyhľadávaním a fazetovými filtrami
Kým sa dostaneme k podrobnostiam toho, ako fazetové vyhľadávanie funguje, musíme zdôrazniť, že fazetové vyhľadávanie a filtrovanie nie sú rovnaká funkcia, hoci fungujú na podobnom princípe.
Filtre a fazety pomáhajú používateľom zúžiť počet výsledkov vyhľadávania, najmä ak sa vo vyhľadávaní zobrazí priveľa výsledkov. Rozdiel je najmä v tom, že filtre fungujú skôr ako všeobecné kategórie, ktoré ákazníkom pomôžu vybrať si typ produktu, ktorý ich zaujíma (napríklad Dámske oblečenie). Na druhej strane fazety fungujú ako kritériá, ktoré zákazníci môžu použiť, aby našli položky s pomerne konkrétnymi vlastnosťami (ako je farba či veľkosť).
Filtre teda pokrývajú širšie, všobecnejšie kategórie, zatiaľčo fazety pracujú s podrobnejším opisom položiek. Ďalší rozdiel je v tom, že filter si môžete vždy vybrať len jeden, no fazetov sa dá navoliť viacero. To všetko sú dôvody, prečo je fazetové vyhľadávanie omnoho pohodlnejšie pre zákazníkov.
Výhody používania filtrov pri objavovaní nových produktov
Nikto z nás nemá čas nai trpezlivosť preteraž si 9 000 párod topánok alebo 15 000 typov smartfónov, ktoré sú na trhu dostupné. Také množstvo informácií každého zákazníka skrátka zavalí a unaví, preto hľadanie radšej vzdá a opustí stránku bez nákupu.
Ak však vyhľadávač používa fazetové filtre, dokáže zákazníkovi ponúknuť presne taký produkt, ktorý spĺňa všetky požiadavky zákazníka a v tom prípade je šanca na dokončenie nákupu omnoho vyššia, a to je najvýraznejšia výhoda fazetových filtrov.
Ale nie je jediná:
- Používatelia môžu vyhľadávať položky na základe konkrétnych vlastností a eliminovať tak zobrazovanie úplne nerelevantných produktov. Napríklad, ak hľadajú vlnený kabát, vo výsledkoch vyhľadávania sa nezobrazia bavlnené ani polyesterové.
- Zákazníci nemusia produkt vyhľadávať opakovane. Najdú presne to, čo hľadajú na prvýkrát.
- Rozhranie fazetového vyhľadávania umožňuje upriamiť pozornosť aj na ďalšie možností, ktoré sú vo vašom e‑shope dostupné a motivovať tak zákazníkov, aby si prezreli aj ďalšie produkty.
- Fazetové filtre takisto zabránia tomu, aby sa zákazníkovi zobrazilo priveľa výsledkov. Zúži výber len na tie najviac releantné produkty.
Aký je celkový výsledok pri používaní fazetov? Zákazníci sú omnoho spokojnejší, pretože vyhľadávač im vždy omôže nájsť presne to, čo hľadajú, a nemusia tak zbytočne strácať čas nekonečným prezeraním produktov, čo v konečnom dôsledku znamená lepšie konverzie pre váš e‑shop. A tento typ vyhľadávania spoľahlivo funguje aj na mobilných zariadeniach.
Namiesto toho, aby ste svojich používateľov nútili skúšať rôzne vyhľadávacie dopyty a lámať si hlavu nad správnou voľbou slov, zjednodušte im život: stačí, ak kliknú na jednotlivé fazetové filtre. Až 79 % používateľov smartfónov už niekedy nakúpilo online pomocou mobilného telefónu za posledných 6 mesiacov, preto by bola skutočná chyba neponúknuť im túto novinku.
Fazetové filtre v praxi
Teraz sa pozrime na praktický príklad toho, ako fazetové vyhľadávanie funguje.
Nedávno sme na jednom väčšom online trhovisku hľadali dlhú turistickú bundu bez rukávov. Pre tieto kľúčové slová sa zobrazili tisícky výsledkov, ale potom sme zapojili fazetové filtre:
- Chcete úplne novú vestu alebo môže byť aj z druhej ruky? Kúpili by ste si aj nový kus s miernou vadou za polovičnú cenu?
- Akú veľkosť hľadáte?
- Kde by mala byť vesta vyrobená?
- Akú farbu, povrchový materiál a materiál podšívky preferujete?
- Hľadáte krátku vestu alebo dlhšiu?
- H2adáte vestu so športovým dizajnom alebo skôr elegantnú?
Akoby nám pri nákupe pomáhal skúsený predavač, nie len obyčajný vyhľadávač. Dostupné mohli byť tisícky produktov, ale vďaka fazetovému filtrovaniu vyhľadávač nakoniec vybral iba tie najrelevantnejšie. Presne ako keď predavačovi v obchode opíšete, čo hľadáte a predavač vám ukáže produkt, ktorý presne zodpovedá vašim očakávaniam. A dokonca možno ponúkne aj výrobky, ktoré sú práve v zľave.
Ako použiť fazetové filtre vo vašom obchode
Hlavným cieľom fazetových filtrov je, aby sa zákazníci vo vašom e‑shope jednoduchšie zorientovali a aby dokázali rýchlo nájsť produkty, ktoré hľadajú. Ak však má fazetové vyhľadávanie správne fungovať a pomôcť zákazníkom, na niektoré detaily by ste nemali zabúdať.
Ako implementovať filtre na web
Aby fazetové filtre fungovali správne, potrebujú údaje. Tak veľa ako sa len dá. A musia to byť relevantné údaje. Teda ešte predtým než začnete pridávať fazery do svojho vyhľadávača, najprv si uvedomte, aké produkty ponúkate a aké sú ich najväčšie výhody pre zákazníkov.
Môže vám pri tom pomôcť analýza vyhľadávania. Ak sa pozriete na metriky vyhľadávania a používané vyhľadávacie dopyty, zistíte, akým spôsobom používatelia interagujú s obsahom vo vašom e‑shope a ako by ste im vyhľadávanie mohli ešte zjednodušiť. Napríklad ak používateľ hľadá nový telefón, môžu ho zaujímať parametre ako veľkosť obrazovky, kvalita fotoaparátu či kapacita batérie, ale ak hľadá topánky či oblečenie, dôležitejšie sú farby, veľkosti či krajina výroby.
Pokročilá technológia, na základe ktorej fazetové vyhľadávanie funguje, vám takisto napovie, čo zákazníci hľadajú. V analytike nájdete informácie o tom, ako zákazníci používajú fazetové filtre pri vyhľadávaní.
Ako nastaviť filtre tak, aby sa hodili aj k vašej značke
Ďalšia perfektná vlastnosť fazetového vyhľadávania je, že fazety môžete nastaviť tak, aby odrážali vašu značku a produkty, ktoré predávate a dokonca na tie produkty upozornili zákazníkov.
Používatelia vidia všetko, čo v e-sgope ponúkate, keď prehliadajú váš web a použijú určité fazety. Takým spôsobom môžete pritiahnuť pozonosť používateľov na vybrané značky, štýly, veľkosti alebo čokoľvek ďalšie, čím ich chcete zaujať.
Osvedčený postup je napríkald vytvorenie tematických filtrov, ktoré sa hodia k tomu, čo v e‑shope ponúkate. Pomocou nich môžete zoskupiť produkty,ktoré zodpovedajú určitým kritériám, napríklad že ide o slávnostné oblečenie alebo zodpovedne vyrobené oblečenie a pod. Takéto skupinové filtre fungujú najlepšie pre ľudí, ktorí presne vedia, čo chcú, ale aj pre pasívnejších zákazníkov, ktorí ešte len prichádzajú na to, čo presne chcú kúpiť. Výberom jedného z tematických filtrov môžu zákazníci rýchlo nájsť všetky položky, ktoré zodpovedajú danej kategórii. Ak napríklad vytvoríte fazetový filter pre produkty v cestovných mini baleniach, môžu si používatelia vyfiltrovať len tie a neskôr tak nakupovať zaradom všetko, čo sa im môže pri cestovaní hodiť.
Čo by mali fazetové filtre obsahovať?
Keď ste sa už rozhodli, aké fazety budú pre vašich zákazníkov najužitočnejšie a rozdelili ste ich do jednotlivých kategórií, je čas pozrieť sa na technickú stránku. Fazetové filtre vychádzajú z metaúdajov o produkte, správne vytvorenie a nastavenie fazetov si vyžaduje trochu viac pozornosti a energie.
V prvom rade, čo všetko musíte pridať, aby fazetový filter správne fungoval?
- Názov filtra
- Typ filtra
- Ktorej produktovej kategórie sa filter týka (aby sa zobrazoval iba pri relevantných produktových kategóriách)
- Ako sa budú zobrazovať možnosti filtra, ak ich je viac (napríklad ako skrolovacie menu)
- Chcete pridať možnosť „resetovať“, ktorou môžu používatelia zrušiť výber všetkých hodnôt a začať od začiatku kliknutím na šípku späť?
- Má sa pri každej možnosti zobrazovať počet dostupných produktov?
Ďalší detail, na ktorý sa oplatí myslieť je, kde presne sa bude zobrazovať panel s filtrami – navrchu webovej stránky alebo v ľavom menu. Zobrazenie navrchu stránky môže byť pre niektorých používateľov pohodlnejšie, treba však dbať na to, aby sa menu nestratilo, keď sa kurzor myši pohne. Ak filtre umiestnite do ľavého menu, bude na nich omnoho viac priestoru a takisto ostane viac priestoru na prehliadanie samotných produktov.
Ako si vybrať správne riešenie fazetových filtrov?
Chceli by ste fazetové filtrovanie, ale zdá sa vám, že je príliš náročné ho v e‑shope správne nastaviť? Najmä ak máte niekoľko tisícok produktov? Možno by bolo lepšie ostať len pri klasickom vyhľadávaní? Existuje aplikácia, ktorá pridá fazety do vášho vyhľadávača?
Pozrime sa na tri základné možnosti:
1. Ponechať iba základné filtre
Keď si uvedomíte množstvo práce a energie, ktoré implmentácii fazetového vyhľadávania treba venovať, možno si poviete, že pre váš e‑shop je jednoduchšie ostať pri klasickom vyhľadávači. Ak v e‑shope nemáte stovky rôznych produktov, možno ho ani nepotrebujete.
Platí však, že čím viac produktov predávate, o to je dôležitejšie, aby mali vaši zákazníci hladký zážitok pri prehliadaní, a práve na to fazetové filtre slúžia. Napriek tomu, že implementácia fazetov si vyžaduje čas a energiu navyše, ďalší argument v prospech fazetov je, že až 30 % zákazníkov ovplyvňuje kvalita vyhľadávania.
V porovnaní s klasickým vyhľadávačom si fazetové filtre môžete nastaviť tak, aby sa hodili k vašej značke. Zákazníci si vďaka nim budú môcť prispôsobiť vyhľadávanie na mieru. Aj týmto spôsobom môžete zvýšiť predaje, pretože podľa prieskumov až 48 % zákazníkov minie pri nakupovaní viac, ak im e‑shop nakupovanie personalizuje.
2. Zamerajte sa na filtre na mieru
Druhá možnosť je osloviť firmu, ktorá sa venuje vývoju vyhľadávačov a požiadať o vlastné riešenie fazetových filtrov. Takisto si môžete dať na mieru prispôsobiť vyhľadávač, menu a ďalšie funkcie e‑shopu. Ak máte tisícky produktov alebo potrebujete, aby mal váš vyhľadávač špecifické funkcie, táto možnosť určite stojí za zváženie.
Musíte si však uvedomiť, že za kvalitné riešenie na mieru budete musieť siahnuť hlbšie do vrecka.
3. Použite riešenie tretej strany
Ak chcete z fazetového vyhľadávania vyťažiť čo najviac, ale nechcete doň vraziť neprimerané množstvo peňazí, skúste použiť hotové riešenie tretej strany. Tak či onak budete musieť vynaložiť úsilie na správne usporiadanie informácií o vašich produktoch, aby všetky funkcie fungovali ako majú. So správnym vyhľadávačom to však pôjde jednoduchšie.
Okrem toho, riešenia ako Luigi’s Box, poskytujú omnoho viac funkcií než len optimalizáciu vyhľadávania. Zahŕňajú aj implementáciu, odporúčania produktov, analýzu e‑shopu, dynamické filtre a mnohé ďalšie funkcie pripravené na použitie. Luigi’s Box okrem toho používa umelú inteligenciu, ktorá sa neustále učí pracovať efektívnejšie. Čím častejšie komunkuje so zákazníkmi, tým lepšie odporúčania produktov poskytuje.
Predtým než si zakúpite platenú verziu akéhokoľvek produktu, uistite sa, že spĺňa všetky vaše požiadavky. Ako si teda vybrať to správne riešenie? Zodpovedzte si týchto niekoľko otázok:
- Čo váš obchod potrebuje v prvom rade a čo by mal nový vyhľadávač priniesť?
- Aký typ údajov potrebujete prehľadávať? Aké množstvo údajov máte na svojom webe?
- Nakoľko je používateľské prostredie vyhľadávač intuitívne? Bude sa zákazníkom ľahko používať?
- Aký máte rozpočet? Ceny za jednotlivé riešenia fazetových filtrov sa líšia podľa obsahu, preto si ich dôkladne porovnajte a zároveň nájdite také riešenie, ktoré nepresiahne váš limit.
- Aké pokročilé funkcie riešenie osahuje (napríklad pokročilé vyhľadávanie, využitie umelej inteligencie, odporúčanie produktov alebo spracovanie prirodzeného jazyka)
- Funguje fazetové vyhľadávanie správne aj na mobilnom zariadení?
- Prispôsobenie na mieru: dajú sa fazety prispôsobiť na mieru na základe individuálnych potrieb vášho obchodu?
Keď zvážite všetky tieto faktory, zredukujete počet možností a rýchlejšie si vyberiete vhodné riešenie pre svoj e‑shop.
Záver
Klasický vyhľadávač na webe už dávno nestačí. Svojim zákazníkom musíte poskytnúť nezabudnuteľný zážitok z online nakupovania. Dvojnásobne to platí pre kvalitný vyhľadávač. Ak zákazníci presne vedia, čo chcú kúpiť, neodstrašte ich tým, že ich zahltíte stovkami rôznych nerelevantných výsledkov. Ponúknite im presne to, čo hľadajú.
Ak chcete zlepšiť používateľský zážitok vo vašom e‑shope, fazetové filtre sú jednoznačne najlepšou voľbou. Pomocou fazetov si zákazníci môžu prispôsobiť vyhľadávací dopyt a vybrať si len spomedzi niekoľkých výsledkov s presnou alebo takmer presnou zhodou.
Čím viac im vyhľadávanie zjednodušíte, tým vyššia šanca je, že u vás napokon aj nakúpia. Fazetové vyhľadávanie je ako výborný predavač dostupný 24/7. Prečo takúto výhodu neposkytnúť zákazníkom?
Barbora v Luigi's Boxe ako odborníčka na produktový marketing čaruje so slovami. Písaniu sa začala venovať už počas štúdia na vysokej škole ako dobrovoľníčka pre rôzne občianske združenia. Okrem toho, že je súčasťou tímu Luigi's Boxu, spoluorganizuje konferenciu TEDxBratislava, kde má na starosti marketing a PR.
Viac príspevkov od tohto autora