Prečo je vyhľadávanie pre e-shopy také dôležité? Pretože ho používa takmer tretina používateľov, ktorí na webe hľadajú produkty. Ich počet sa však, samozrejme, v jednotlivých segmentoch líši. Pri oblečení to môže byť okolo 10 %, ale pri elektronike, knihách, drogérii a porovnávačoch cien dosahuje podiel návštev s vyhľadávaniami až 50 %.
Zároveň treba mať na pamäti, že aj konverzie týchto používateľov sú násobne vyššie než tých, ktorí v e-shopoch používajú iba klasickú navigáciu (menu). Vyhľadávanie navyše aj znásobuje objem predajov týmto zákazníkom. Prečo? Dôvod je jednoduchý. Návštevníci, ktorí používajú vyhľadávanie na webe nehľadajú len inšpiráciu, ale presne vedia, ktorý produkt kúpia. Chcú ho len nájsť a čo najrýchlejšie objednať.
Čo sa môžeme dozvedieť z údajov o vyhľadávaní?
V dnešnej dobe sa online dá kúpiť už prakticky čokoľvek. Ste si istí, že predávate to, čo vaši zákazníci hľadajú? Máte prehľad o novinkách, trendoch a sezónnych výrobkoch? Všetky tieto informácie môžete získať od svojich zákazníkov prostredníctvom údajov o vyhľadávaní. Je to základný a najmä dôveryhodný zdroj informácií o tom, čo návštevníci vášho e-shopu potrebujú.
Ešte zaujímavejšie než to, čo hľadajú, je ako to hľadajú. Aké kľúčové slová používajú? Pri vyhľadávaní zákazníci často použijú aj sslangové výrazy alebo opíšu vlastnosti produktu. To všetko sa vám môže zísť pri marketingu, vytváraní sloganov alebo kľúčových slov pre reklamy.
Ak pri analýze najšastejšie vyhľadávaných dopytov v e-shope nájdete aj kľúčové slová ako Nákupný košík alebo Nákupné podmienky či názvy konkrétnych kategórií produktov, znamená to, že sa zákazníci na vašom webe strácajú. Podrobnou analýzou vyhľadávaných dopytov môžete vylepšiť aj celkovú štruktúru e-shopu (menu, filtre, atď.) a dokonca napríklad premenovať kategórie či jednotlivé produkty. Pamätajte, že ak zákazníci nenájdu, čo hľadajú, nemôžu to ani kúpiť.
Ako e-shopom pomáha optimalizované vyhľadávanie?
Z rôznych štatistík vyplýva, že približne 30 % všetkých vyhľadávaní v e-shpoch končí neúspešne. To znamená, že vyhľadávanie používateľovi buď ponúkne produkt, ktorý ho nezaujíma, alebo nezobrazí žiadne výsledky. V oboch prípadoch ide o premárnenú príležitosť a zákazník odíde nakúpiť do iného obchodu.
Optimalizácia vyhľadávania vedie k okamžitému rastu konverzií, a teda aj k vyšším ziskom. V priemere môžete počítať s nárastom konverzií o 20 %, ale v niektorých prípadoch išlo už aj o stovky percent. Okrem predajov však môžete vylepšiť aj dojem zákazníkov z nakupovania vo vašom e-shope a zabezpečiť, že sa vrátia a nakúpia znova.
Ako je na tom môj e-shop?
Ak chcete zistiť, ako sa darí vášmu e-shopu, začnite meraním a vyhodnocovaním údajov. Nemajte obavy, nie je to také náročné, ako to znie na prvé počutie. Pri mnohých nástrojoch stačí, ak na svoj e-shop vložíte len jeden riadok kódu. Najlepšie je, ak vami zvolený nástroj dokáže nielen identifikovať problémy, ale ich následne aj vyriešiť a zvyšovať vám ak konverzie.
Teraz si skúste položiť túto otázku: ako je na tom vyhľadávanie vo vašom e-shope?
Gejza je CEO a spoluzakladateľ Luigi’s Boxu. Už viac ako desať rokov sa venuje vylepšovaniu používateľských prostredí a optimalizácii konverzných pomerov v e-commerce sektore. Vo firme má na starosti najmä manažment, tvorbu stratégie, financie a podporu najväčších klientov, aby z vyhľadávania a odporúčaní produktov vždy vyťažili maximum.
Viac príspevkov od tohto autora