Vyhľadávanie na webe je už pre dnešné e-shopy takmer samozrejmosť, nestane sa, že by ste v niektorom nenašli vyhľadávacie pole. Online predajcovia však často zabúdajú na to, že vyhľadávanie tu nie je len pre zákazníkov, ale aj pre nich. Ako čítať údaje z vyhľadávania a čo vám povedia o zámere nakupujúcich?
Na čo je dobré vyhľadávanie na webe?
Podľa služby eConsultancy až 30 % návštevníkov e-shopov používa vyhľadávanie priamo na webe. Zákazníci ho radi používajú, pretože často majú jasnú predstavu, čo si chcú kúpiť. Vyhľadávanie im zobrazí produkty rýchlejšie, a teda zlepší celkový dojem z nákupu.
Títo zákazníci si neprehliadajú celú ponuku, ale hľadajú konkrétne položky. Presne vedia, čo chcú, a to znamená vyššiu pravdepodobnosť, že aj nakúpia. Ak sa na to pozrieme cez čísla, pri používateľoch, ktorí použijú vyhľadávanie, je viac než dvakrát vyššia pravdepodobnosť, že nakúpia.
Dobre nastavené vyhľadávanie na webe nielen zlepší nákupné prostredie, ale prinesie vám aj ďalšie výhody. Zakaždým, keď používateľ na webe zadá vyhľadávací dopyt, získate cenné údaje, z ktorých môžete pochopiť, ako používateľ premýšľa, čo chce, a vo výsledku vďaka tomu nájsť spôsob, ako na web pritiahnuť väčšiu návštevnosť a zvýšiť predaje.
Ako čítať údaje z vyhľadávania na webe
Keď vám vyhľadávanie na webe beží už pár mesiacov a nazbierali ste dostatok údajov, je čas sa na ne pozrieť a správne ich použiť.
V prvom rade z údajov o vyhľadávaní môžete zistiť, ktoré produkty vaši zákazníci hľadajú najčastejšie a majú o ne najväčší záujem. Túto informáciu môžete využiť rôznymi spôsobmi.
Vyhľadávajú zákazníci jeden konkrétny produkt omnoho častejšie ako iné? Môžete ho viac zviditeľniť, napríklad ho pridať na domovskú stránku e-shopu alebo naň spustiť špeciálnu akciu.
Ak zároveň používate AdWords alebo reklamy na Facebooku, viete takisto zistiť, ktoré produkty sú najobľúbenejšie medzi používateľmi, ktorí sa na váš web dostanú z reklám. Vďaka tomu môžete lepšie zacieliť reklamy.
Používatelia vám povedia nielen čo hľadajú, ale takisto uvidíte, ktoré presne slová sa im s daným produktom spájajú. To sú cenné informácie. Jazyk zákazníkov je perfektný nástroj na ďalšiu optimalizáciu webu, vyhľadávania a aj PPC. Môžete sa nimi inšpirovať a používať ich aj v reklamách – hovoriť k svojmu publiku jeho vlastným jazykom.
Časom si môžete všimnúť, že obľúbené produkty sa menia, budete rozpoznávať trendy. Možno dokonca zistíte, že používatelia často hľadajú produkty, ktoré ani nemáte v ponuke. Spoznáte tak ich očakávania a získate nápady, ktoré produkty zaradiť do ponuky.
Pri tom, čo používatelia hľadajú, to rozhodne nekončí. Zistite aj, čo sa deje po vyhľadávaní. Možno veľká časť ľudí, ktorí hľadali konkrétny produkt, hneď stránku opustia. Nenašli, čo hľadali, alebo produkty možno neboli na sklade.
Eliminujte podobné prípady a zákazníkom radšej ponúknite súvisiace produkty. Alebo im aspoň dajte vedieť, kedy bude produkt opäť dostupný na sklade.
Nastavenie metrík vyhľadávania na webe
Mnohé e-shopy tvrdia, že nemajú čas alebo zdroje, ktoré by mohli investovať do interného vyhľadávania na webe, no to nebýva náročné ani na čas, ani na prostriedky. Ak nemáte technické zručnosti, aby ste si vyhľadávanie nastavili sami, vždy si môžete nájsť developera, ktorý vám s tým pomôže, ale tak či onak nastavenie je vo väčšine prípadov hračka.
Voľba vyhľadávania sa do veľkej miery odvíja od platformy, ktorú používate. Ak máte CMs ako WordPress, môžete si vybrať zo širokej ponuky nástrojov na vyhľadávanie. Pozrite si napríklad tento prehľad, kde nájdete výber najlepších možností.
Pri rozhodovaní určite zvážte kompatibilitu s rôznymi CMS platformami, nie každé vyhľadávanie sa dá použiť na všetkých.
Ak sa do nastavenia ale nechcete púšťať sami alebo hľadáte prepracovanejšie riešenie, rozhodne by ste mali vyskúšať Luigi’s Box. Je to intuitívny a zároveň komplexný nástroj, ktorý vám okrem iného poskytne prehľadne vizuálne spracovanú analytiku vyhľadávania so všetkými potrebnými metrikami. Dokonca aj v základnom balíku máte k dispozícii podporu cez e-mail od tímu expertov, ktorí vám pomôžu nastavením, údržbou alebo akýmikoľvek inými otázkami.
Tipy ako z vyhľadávania vyťažiť čo najviac
Po nastavení vyhľadávania na webe môžete urobiť ešte niekoľko krokov, ktoré maximalizujú výhody. Teraz už viete, aké sú výhody vyhľadávania a ako čítať údaje, pozrime sa teda na niekoľko ďalších osvedčených postupov:
- Vyhľadávacie pole musí byť ľahko dostupné a vždy viditeľné, na každej stránke. Rozhodne ho neskrývajte do menu, radšej pridajte výraznú farbu, ktorú si používatelia všimnú.
- Dbajte, aby bolo vyhľadávacie pole dosť veľké, aby sa naň dalo klepnúť prstom.
- Do vyhľadávacieho poľa vložte aj text, ako napríklad „Sem zadajte svoj dopyt“ alebo „Hľadajte…“. Podnietite tak zákazníkov, aby vyhľadávanie skutočne používali.
- Umožnite zákazníkom vyhľadávať podľa značky, produktového kódu alebo názvu produktu, aby čo najjednoduchšie našli to, čo hľadajú.
- Zapnite funkciu našepkávača, ktorý bude predpokladať, čo používateľ vyhľadáva, už počas toho, ako zadáva dopyt.
- Umožnite zákazníkom vyhľadávať aj podľa segmentu, najmä ak ich v e-shope máte viacero.
Zbierajte a vyhodnocujte údaje z vyhľadávania vo svojom e-shope
Vyhľadávanie je nevyhnutný nástroj pre všetky e-shopy. Nepozerajte naň len ako na pomôcku pre zákazníkov. To je síce jeho primárny účet, ale dokáže omnoho viac.
Použite vyhľadávanie aj na to, aby ste sa dozvedeli čo najviac o svojich zákazníkoch, o ich správaní, vrátane toho, čo chcú, kedy to chcú a akými slovami dané výrobky popisujú. Pomocou týchto údajov potom môžete zlepšiť ich celkový dojem z nakupovania vo vašom e-shope.