NOVINKA: Štandardy a poznatky o vyhľadávaní v e-commerce. Kliknite sem pre aktualizované dáta za 2024.

Ako Muziker spolu s Luigi’s Boxom vylepšili odporúčania produktov

Pripravení na inšpiráciu? Prečítajte sa na našu prípadovú štúdiu a dozviete sa ako Muziker a Luigi's Box spoločne zmenili online odporúčania produktov.

Ako Muziker spolu s Luigi’s Boxom vylepšili odporúčania produktov

Spolupráca medzi Muzikerom a Luigi’s Boxom je príkladom úspešnej implementácie inovácií Luigi’s Box Recommendera s výsledkom vo zvýšení tržieb a poskytnutí vysokej pridanej hodnoty pre klienta i zákazníkov. Spoločne sa nám podarilo objaviť nové možnosti Recommendera a úspešne ich implementovať. Personalizácia obsahu je dnes témou pre každý e-shop a individuálne prispôsobenie nevyhnutnou súčasťou vývoja našich produktov.

Čo je Muziker?

Muziker je popredný európsky multisegmentový e-shop, ktorý sa špecializuje na predaj produktov pre všetky voľnočasové aktivity, ktorých cieľom je prinášať ľuďom radosť. Celé portfólio je dostupné pre zákazníkov vo viac ako 30 krajinách. Muziker, ako ho poznáme my, je stabilným partnerom, ktorý sa neustále snaží inovovať a poskytovať svojim zákazníkom niečo navyše.

Jeden z prvých klientov

Muziker bol jedným z prvých klientov, ktorí začali využívať služby Luigi’s Box Search na svojom e-shope. Už pred rokmi, v počiatočných fázach spolupráce, si uvedomovali význam kvalitného vyhľadávania pre svojich zákazníkov. S jeho pomocou dokázali vytvoriť efektívny a presný systém vyhľadávania produktov, ktorý umožňuje zákazníkom rýchlo a jednoducho nájsť presne to, čo hľadajú. Logické preto bolo, že sa v Muzikeri pri hľadaní personalizovaného odporúčania (Recommender) obrátili práve na nás.

Prečo Recommender?

Dnes je personalizácia obsahu nevyhnutnou súčasťou vývoja online obchodov a Muziker pozná význam tejto stratégie pre získanie a udržanie zákazníkov. Luigi’s Box Recommender umožňuje klientovi skúmať návyky a preferencie jeho zákazníkov a na základe týchto údajov im ponúkať produkty, ktoré ich budú zaujímať a budú pre nich relevantné. Tým sa zvyšuje šanca, že zákazníci objavia a nakúpia produkty, ktoré hľadajú práve v ich internetovom obchode, čo má priamy dopad na ich spokojnosť a vernosť k značke.

“Chceme recommender, ale najlepší!”

Muziker ako klient preukazoval od začiatku svoju angažovanosť vo využívaní inovatívnych technológií a stratégií, aby zlepšil svoj e-shop a poskytol zákazníkom lepšiu a personalizovanú ponuku produktov. Preto chcel implementovať do svojho e-shopu rôzne recommendre a to nielen na úrovni detailu produktu, či nákupného košíka. Cesta však nebola úplne priamočiara, pretože v Muzikeri chceli ten najlepší produkt, a tak bolo logické, že si chceli vybrať.

“Muzikerský” hackathon

Viete čo je hackathon? Je to aktivita, pri ktorej sa ľudia počas niekoľkých hodín či dní spoja a intenzívne spolupracujú na vytváraní napríklad softvérových riešení nejakého aktuálneho problému alebo výzvy. Presne pre tento typ výzvy sa rozhodli aj v Muzikeri. “V rámci hackathonu sme sa zameriavali na personalizáciu obsahu webovej stránky. Pred ním sme niekoľko dní dolaďovali témy a rozhodli sme sa siahnuť po Luigi’s Box Recommenderi, keďže sme už mali pozitívne skúsenosti s ich vyhľadávacou službou,” hovorí o hackathone Muzikeru Ondrej Proksa, ich CTO.

V stredu večer sa teda obrátili na Ondreja Kaššáka – nášho Data Scientistu s požiadavkou na recommender, ktorý by fungoval nielen v košíku a na stránkach produktov, ale aj na úvodnej stránke, a tiež segmentových a kampaňových stránkach. Ten už v piatok ráno poslal základný návrh recommendera.

Samotný hackathon sa začal v piatok a v rámci diskusií sa Muziker rozhodol, že by sme mohli na úvodnej stránke odporúčať nielen produkty, ale aj kategórie – keďže majú na úvodnej stránke veľa kategórií a chceli zákazníkov usmerniť nielen na konkrétne produkty, ale aj na príslušné kategórie. V piatok večer preto opäť kontaktovali Ondreja s touto požiadavkou a ten im do rána pripravil riešenie. “Bol som ohromený rýchlosťou, akou nám Ondrej vyhovel, najmä pretože sme sa pohybovali mimo bežných produktov a pracovali s kategóriami,” spomína si Ondrej Proksa z Muzikeru. “Zapojili sme aj našich ľudí z oddelenia produktového obsahu a vymysleli sme prispôsobiteľný systém, v ktorom si môžeme na úvodnej stránke alebo segmentových stránkach vytvoriť rôzne ovládacie prvky,” pokračuje. “Počas soboty sme Recommender od Luigi’s Boxu integrovali, naprogramovali sme systém ovládacích prvkov a v nedeľu sme mohli prezentovať.”

Hľadanie riešení

Výzvou pre nás bolo urobiť na homepage recommender, ktorý nebude odporúčať produkty, ale kategórie. Kategórie majú úplne iné sady dát a vstupných informácií, a preto také odporúčanie musí byť nastavené pre tento konkrétny účel. S takouto požiadavkou klienta sme sa stretli prvý krát.

Predstavte si, že prídete na homepage svojho obľúbeného e-shopu a namiesto produktov, ktoré sú podobné, alebo doplňujúce k tým, ktoré ste už nakúpili sa vám zobrazia návrhy na konkrétne kategórie. Skvelé, nie? Neviete si to predstaviť? Pozrite na obrázok nižšie.

Muziker samozrejme požadoval aj recommendre na úrovni kategórií či niektorých segmentov, ako napríklad https://www.muziker.sk/golfove-potreby. A nie jeden, ale hneď niekoľko. Takže odporúčania sa musia načítať a zobraziť skutočne rýchlo, aby čas, ktorý bude používateľ čakať na zobrazenie stránky, bol čo najmenší. Konieckoncov s rýchlosťou načítavania webu bojujeme v online priestore všetci. Keďže sme splnili zadanie a pridali aj kus vlastnej invencie, hackathon Muzikeru sme vyhrali.

Multiple types of recommended items according to category

Implementácia Recommendera

Po úspešnom hackathone sme boli z presvedčivých výsledkov nadšení. O to viac, keď sme zistili, že Muziker chce začleniť našu implementáciu do svojej roadmapy. To je vždy vážná vec. Nejde totiž o žiaden pokus či test. Obe strany si vtedy uvedomujú, že majú síce dostatočný priestor na prípravu, ale aj konečný termín implementácie a všetko musí “šlapať ako hodinky”. Na základe našej úspešnej spolupráce z minulosti sme už mali určitú predstavu akým spôsobom Muziker pracuje a aké sú jeho nároky, čo sme samozrejme využili naplno.

Klient mal jasnú potrebu implementovať personalizované odporúčania produktov do svojho e-shopu s konkrétnymi požiadavkami a bol zároveň motivovaný dosiahnuť to čo najrýchlejšie a efektívne.

Kým sa celá implementácia dostala do produkcie a bola nasadená na webe, trvalo to niekoľko týždňov. Predchádzali tomu ďalšie testy, vylaďovanie. Bolo nutné “upratať” kód, aby bolo všetko urobené kvalitne a samozrejme, bolo to dlhodobo udržateľné a jednoducho aplikovateľné aj na iné miesta.

Výrazná podpora a rýchla asistencia pri vývoji

V Luigi’s Box si vážime našich klientov. Našou úlohou je vytvárať také prostredie pre každého klienta, ktoré ho podnecuje k neustálemu inovovaniu a vylepšovaniu online zákaznickej skúsenosti. Spolupráca s klientom obsahuje rýchle a pružné nasadenie našich riešení, čím dokážeme vyhovieť jeho meniacim sa požiadavkám. Silná podpora a rýchla reakcia pri vývoji sú základnými faktormi, ktoré nám umožňujú vytvárať dlhodobé a prosperujúce partnerstvá.

Ako dodal CTO spoločnosti Muziker, Ondrej Proksa, “Tím Luigi’s Box nám poskytol silnú podporu a agilnú pomoc pri vývoji, a zabezpečili tak, že personalizácia v odporúčaniach bude presne vyhovovať našim potrebám, ale aj zákazníkom.”

Integrácie na mieru a personalizácia na webových stránkach

Niekedy to nie je vôbec jednoduché. V komunikácii sa však vždy snažíme o maximálnu súčinnosť na identifikácii a riešeniach všetkých výziev a prekážok, ktoré sa môžu vyskytnúť počas vývoja a implementácie našich nástrojov.

Okrem technickej podpory a pomoci pri vývoji poskytujeme zákazníkom, a inak tomu nebolo ani v prípade Muzikeru, odborné poradenstvo a odporúčania týkajúce sa najlepších postupov pri implementácii našich produktov.

Category recommender je zaujímavá špecialita

Ako sme písali vyššie, jeden zo špeciálnych recommenderov, ktoré nie sú úplne bežné je Category recommender, ktorý je výnimočný tým, že to, čo odporúča nie sú produkty či príslušenstvo, ale odporúča kategórie. Povedali by ste si, že na hlavnej stránke toho moc nedokážeme, ale boli by ste prekvapení.

Čím viac a častejšie zákazník nakupuje, tým presnejšie sú predikcie priamo pre každého zákazníka na mieru a platí to nielen o produktoch. Ak sa pozrieme na výsledky zistíme, že recommender prináša množstvo interakcií. Napríklad v priebehu posledných mesiacov šlo o státisíce zobrazení, desaťtisíce kliknutí do recomendrov a množstvo konverzií.Ak by sme prešli do režimu asistovaných konverzií, je ich takmer tisícnásobne viac. Stačí vynásobiť priemernou hodnotou objednávky a je jasné, že by bola chyba taký recommender nepoužiť.

A čo A/B test?

A/B testovanie je jednoduchý efektívny nástroj, cez ktorý si klient môže porovnať dve varianty webu, textu, aplikácie alebo obrázkov, s cieľom určiť, ktorá je vhodnejšia pre užívateľov. Spočíva v vyskúšaní dvoch variant (A a B) a na základe zhodnotenia dát sa rozhodne, ktorá je produktívnejšia. V našom prípade ide o dve varianty recommenderov.

Poďme sa na to pozrieť. V priebehu používania robia v Muzikeri niekoľko súčasných A/B testov. Je dôležité neustále testovať, lebo ako klient máte prehľad o aktuálnej kondícii recommenderov a môžete ju následne vylepšovať. Pozrime sa na jeden letný test po nasadení z tohoto roka.

Testovanie prebiehalo na doméne MUZIKER.CZ. V tomto konkrétnom prípade sa testovali a vyhodnocovali 2 recommendre. Basket popup a Item detail. Porovnávali sme pôvodné verzie recommenderov s verziami Luigi’s Box.

Vizuálne ide o tieto dva recomendre:

Luigi's Box popup basket

Porovnanie s výkonom existujúcich recommenderov

Basket popup zaznamenal nárast vo všetkých metrikách:

  • Počet zobrazení recommendera bol vyšší o takmer 62%.
  • Počet kliknutí do recommendera bol vyšší o viac ako 100%.
  • Počet používateľov, ktorí klikli do recommendera bol vyšší o 93%.
  • Počet konverzií z recommendera bol vyšší o 50%.

Inak tomu nebolo ani v prípade recommendera Item detail:

  • Počet zobrazení recommendera bol vyšší o 60%.
  • Počet kliknutí do recommendera bol o 1,47 násobok vyšší /ak by sme to vyjadrili v percentách, bolo by to 147%/.
  • Počet používateľov, ktorí klikli do recommendera bol o 1,2 násobok vyšší /ak by sme to vyjadrili v percentách, bolo by to 120%/.
  • Počet konverzií z recommendera boll o 1,1 násobok vyšší /ak by sme to vyjadrili v percentách, bolo by to 110%/.
Metrika
Basket Popup (%)
Item Detail (%)
Metrika Zobrazenia­ recommendera
Basket Popup (%) 62
Item Detail (%) 60
Metrika Kliknutia­ do recommendera
Basket Popup (%) 100
Item Detail (%) 147
Metrika Použí­vatelia klikajúci do recomm.
Basket Popup (%) 93
Item Detail (%) 120
Metrika Konverzie z recommendera
Basket Popup (%) 50
Item Detail (%) 110

Výsledky A/B testovania pre naše recommendre boli naozaj pozoruhodné a potvrdili efektivitu Luigi’s Box Recommendera. V oboch prípadoch bol rozdiel významný, čo nám dáva istotu, že sme na dobrej ceste k optimalizácii zážitku zákazníkov v e-shopoch a zvyšovaniu tržieb.

Dlhodobá spolupráca

Dáta z Muzikeru využívame aj v našom demo shope

Vďaka spolupráci s Muzikerom sme získali prístup k ich produktovým katalógom, ktoré využívame po dohode aj v našom demo shope. Nemusíme tak vytvárať sample data z vymyslenej štruktúry, ale vieme pracovať s existujúcimi štrukturovanými dátami, čo nám proces testovania aj prezentácie uľahčí.

Muziker data in Luigi's Box demoshop

Vývoj vlastností recommendera použiteľných pre LB klientov

Jednou z našich priorít je neustály vývoj a zdokonaľovanie našich recommender funkcií. V spolupráci s Muzikerom sme vyvinuli a implementovali rôzne vlastnosti recommendera, ktoré sme následne mohli ponúknuť aj ostatným našim klientom. Tieto funkcionality zahŕňajú personalizované odporúčania, komplementárne odporúčania, cross-selling odporúčania a ďalšie. Vďaka spolupráci s Muzikerom sme mali možnosť testovať a overiť účinnosť týchto vlastností na ich platforme a následne ich implementovať aj pre ďalších klientov Luigi’s Boxu. Týmto spôsobom sme schopní poskytovať našim klientom výkonný recommender.

Ako pomáhajú riešenia Luigi's Box zvyšovať tržby jednému z najväčších hráčov na našej e-commerce scéne.

Zhrnutie

Nech už sa na spoluprácu pozeráme akokoľvek, našich klientov vnímame v prvom rade ako partnerov. A partnerstvo prináša výhody obom stranám. Ako jasne vyplýva z tejto štúdie, personalizácia obsahu a odporúčanie produktov a kategórií zákazníkom sú dôležitým nástrojom pre e-shopy. Muziker rozpoznal ich význam a spolupracoval s Luigi’s Boxom na vytvorení ideálneho recommendera. Dáta ukazujú, že takéto odporúčania prinášajú významné množstvo interakcií a konverzií, čo zvyšuje spokojnosť zákazníka a tiež obrat obchodu. A/B testovanie, ako bolo spomenuté, je potom kľúčovým nástrojom na overenie účinnosti týchto odporúčaní.

Význam personalizovaného odporúčania je jasný: posilňuje zákaznícku lojalitu, zvyšuje vernosť k značke a v konečnom dôsledku zvyšuje zisky obchodu. Muziker a Luigi’s Box stanovili nový štandard vzťahov, ktorý by mohol inšpirovať mnohé ďalšie podniky.

A vy? Už používate náš Luigi’s Box Recommender?

Ako naši klienti profitujú z Luigi's Box

Gandalf: Zvýšenie AOV z vyhľadávania o +9,4 %

Gandalf.com.pl je poľský e-shop s viac ako 300 000 knihami, audioknihami, elektronickými knihami, hudbou, filmami, hrami a podobne.

Prečítajte si prípadovú štúdiu

Pilulka: Priemerná hodnota košíka sa zvýšila o 4,21%

Pilulka je jednou z najväčších internetových lekární v strednej a východnej Európe, ktorá sa zameriava na kvalitné a rýchle dodanie tovaru.

Prečítajte si prípadovú štúdiu

Počet kliknutí na “Pridať do košíka” na stránke Komfort.pl sa zvýšil o 5,25 % už za jeden mesiac

Komfort.pl je poľský predajca podlahových krytín a nábytku s dlhoročným pôsobením na poľskom trhu, ktorý sa rozhodol zefektívniť vyhľadávanie na webstránke a využiť príležitosti naplno.

Prečítajte si prípadovú štúdiu

Konverzná miera z vyhľadávania Nay sa zvýšila o 600 %

Najväčší slovenský predajca spotrebnej elektroniky Nay bol jedným z našich prvých zákazníkov. V Česku pôsobia pod značkou Electro World.

Prečítajte si prípadovú štúdiu

Ako Muziker spolu s Luigi’s Boxom vylepšili odporúčania produktov

Pripravení na inšpiráciu? Prečítajte sa na našu prípadovú štúdiu a dozviete sa ako Muziker a Luigi's Box spoločne zmenili online odporúčania produktov.

Prečítajte si prípadovú štúdiu
;