Google Analytics – alebo aj Universal Analytics – je vynikajúci nástroj pre firmy všetkých veľkostí. Či už chcete skontrolovať, ako sa váš obsah umiestňuje vo vyhľadávačoch, čo vaši zákazníci hľadajú na vašom webe, alebo nájsť nové kľúčové slová pre e-mailový marketingový newsletter, platformou je zvyčajne Google Analytics.
Ak chcete, aby bol váš web konkurencieschopný a výkonnosť vašich marketingových kampaní alebo efektivita služby Google Ads čo najvyššia, musíte držať krok – a kľúčové metriky.
Ale aj keď je to jedna z najpopulárnejších platforiem na trhu, Google Analytics (bezplatná aj prémiová služba Google Analytics 360) má aj niekoľko nedostatkov, ktoré často nútia spoločnosti hľadať iné analytické nástroje na analýzu v reálnom čase.
V tomto blogu preto rozoberieme niektoré z najlepších dostupných alternatív služby Google Analytics a pomôžeme vám pri rozhodovaní tom, ktorý nástroj je pre vašu firmu vhodný.
Čo je Universal Analytics?
Aby sme sa uistili, že sme na rovnakej stránke, urobme krok späť a porozprávajme sa o tom, čo je Google Analytics alebo inak aj Universal Analytics.
Universal Analytics, predstavený na jeseň 2012, je novou verziou známeho balíka Google Analytics. V porovnaní s klasickou verziou (často nazývanou GA) bol sledovací kód kompletne prepísaný a Google pridal aj množstvo back-endových vylepšení.
Dôvod zmeny? Keďže teraz každý z nás používa na surfovanie na webe aspoň 2 (a často aj viac) zariadení, Google potreboval nájsť spôsob, ako sledovať cestu zákazníka naprieč všetkými zariadeniami, ktoré môže používať.
Aj keď používateľ mobilných zariadení prejde na počítač alebo naopak, firmy by mali mať možnosť ho označiť ako rovnakého návštevníka – a to je niečo, čo služba Google Analytics nedokázala.
Najvýznamnejšou zmenou medzi službami Google Analytics a Universal Analytics je to, že posledná uvedená analytická platforma používa „User ID“ na sledovanie správania používateľov na viacerých zariadeniach a platformách.
Jednoducho povedané, v GA bol individuálny návštevník, ktorý si prehliadal webovú stránku na dvoch rôznych zariadeniach, označený ako dvaja samostatní návštevníci. UA medzitým zobrazí aktivitu ako pochádzajúcu od jedného používateľa, ktorý používa iba iné zariadenie. To znamená, že môžete získať prehľad o návštevnosti, ktorý je viac zameraný na používateľa, a týmto spôsobom oveľa užitočnejšie štatistiky, ktoré vám pomôžu vytvoriť pre vašich zákazníkov lepšie prispôsobené prostredie.
Ďalšie kľúčové funkcie, ktoré boli pridané do UA:
- Vytváranie vlastných metrík (pre lepšie cesty zákazníkov a čerpanie užitočných štatistík)
- Navrhovanie vlastných informačných panelov s pokročilými funkciami (vlastné udalosti, zúženie predaja, analýza používateľov v reálnom čase)
- Súpravy Google Analytics SDK navrhnuté pre mobilnú analýzu
- Offline zhromažďovanie údajov (napríklad údaje z miesta predaja)
- Časové limity vlastných relácií a kampaní
Prečo by ste mali hľadať alternatívu služby Google Analytics?
Aj keď je služba Google Analytics nepochybne jedným z najpopulárnejších analytických oblekov, existuje niekoľko dôvodov, prečo by ste mohli chcieť hľadať inú platformu.
Po prvé, spoločnosť Google už oznámila, že v roku 2023 ukončí podporu riešenia Universal Analytics a namiesto toho sa zameria na Google Analytics 4. Podobne ako v prípade Universal Analytics v roku 2012 sa v G4 zmenilo takmer všetko, takže prechod z UA na Google Analytics 4 môže byť zložitý. Druhou vecou je, že množstvo funkcií, ktoré môže služba Google Analytics ponúknuť, môže byť pre menšie podniky priveľa a namiesto pomoci môže byť mätúce pre používateľov aj digitálnych marketingových pracovníkov.
A ak chcete poskytnúť zákaznícku skúsenosť na mieru, váš marketingový tím môže potrebovať viac.
Nakoniec, prispôsobenie ovládacieho panelu si bude vyžadovať trochu úsilia, takže pre používateľov, ktorí s analytikou začínajú, by bolo lepšie hľadať jednoduchý analytický nástroj, než nástroj typu všetko v jednom, ako je ten od Googlu.
So službou Google Analytics a vyhľadávacími nástrojmi súvisí aj niekoľko obáv o súkromie. Google už bol niekoľkokrát kritizovaný za nerešpektovanie zásad ochrany osobných údajov. A čo je horšie, nemáte žiadnu kontrolu nad tým, ako sa údaje zhromažďujú, kde sa ukladajú a ako sa používajú. Obavy o súkromie sú jedným z hlavných dôvodov, prečo sa v súčasnosti spoločnosti rozhodujú hľadať alternatívne analytické služby – najmä preto, že pre používateľov internetu je ich online súkromie ich hlavným záujmom.
A nakoniec – cena. Google Analytics 360 je jedným z najdrahších analytických balíkov na trhu a je k dispozícii iba veľkým spoločnostiam, ktoré si môžu dovoliť minúť viac ako 10 000 USD mesačne. Google Analytics 4 bude s najväčšou pravdepodobnosťou v podobnom cenovom rozpätí, vďaka čomu budú obe platformy pre väčšinu firiem v podstate nedostupné.
Aké sú najlepšie alternatívy služby Google Analytics?
Napriek svojej popularite nemusí byť Google Analytics tým najlepším riešením pre každú firmu. V bezplatnej verzii sú údaje vo veľkej miere vzorkované a používateľské rozhranie prichádza so strmou krivkou učenia a množstvom obmedzení týkajúcich sa toho, čo môžete robiť. Pridajte k tomu problémy s ochranou osobných údajov, žiadne SEO nástroje na meranie výkonnosti SEO a ohromujúce náklady na prémiovú verziu a môžete začať pochybovať, či je Google Analytics skutočne tým nástrojom pre vás.
V tomto blogu si predstavíme si niektoré z najlepších dostupných možností nástroja na analýzu produktov pri hľadaní alternatív služby Google Analytics pre váš obchod.
1. Luigi’s Box
Luigi’s Box je nástroj na vyhľadávanie na stránkach a analytický softvér, ktorý využíva umelú inteligenciu na analýzu správania zákazníkov a pomáha im nájsť produkty, ktoré potrebujú.
Poskytuje vám tiež množstvo analytických funkcií na intuitívnom ovládacom paneli s údajmi o vašich akciách používateľov v reálnom čase. Vaše najvýraznejšie problémy na webe sú stratené príležitosti, miera okamžitých odchodov, najobľúbenejšie hľadané výrazy, to, čo robia návštevníci na vašom webe, a dokonca aj to, aké vyhľadávania priniesli návštevníkom nulové výsledky – všetky poskytujú skvelé informácie o produktoch. Prispôsobiteľné informačné panely vám tiež pomôžu umiestniť základné informácie do popredia – aktivitu vašich návštevníkov, priemerný čas na vašom webe alebo akékoľvek vlastné premenné, ktoré ste nastavili. A keďže vlastné analytické tabule sú budúcnosťou, môžete skutočne vyťažiť maximum z pôsobivej sady funkcií na zlepšenie online skúseností, zlepšenie analýzy používateľov v reálnom čase a oslovenie väčšieho počtu potenciálnych zákazníkov.
V porovnaní so službou Google Analytics, ktorej implementácia a nastavenie môže chvíľu trvať, je Luigi’s Box oveľa ľahším nástrojom na analýzu produktov – o inštaláciu platformy nie je potrebné žiadať špecialistu na IT; môžete to ľahko urobiť sami. Tím zákazníckej podpory je vám tiež vždy k dispozícii.
Cenník: Luigi’s Box používa vlastný cenový model na prispôsobenie mesačného/ročného cenového plánu obchodným potrebám a zabezpečenie, aby aktívni používatelia platili iba za služby, ktoré využívajú. Ak sa chcete dozvedieť viac o cenách, kontaktuje sales tím a požiadajte o vlastnú cenovú ponuku. Alebo môžete začať s použitím 14-dňovej bezplatnej skúšobnej verzie.
2. Hubspot Marketing Analytics
Webová stránka Hubspotu ponúka niekoľko veľmi populárnych nástrojov súvisiacich s marketingom – od automatizácie marketingu po CMS. A súčasťou ich ponuky sú aj nástroje marketingovej analýzy. V nej nájdete prakticky všetko, čo by ste mohli potrebovať na meranie a optimalizáciu svojej webovej stránky. Od základných metrík, ako sú zdroje a kvalita návštevnosti, výkonnosť zúženia predaja cez sledovanie konverzií a výkonnosť všetkých vašich marketingových kanálov až po podrobné štatistiky o tom, čo je práve teraz trendy.
Môžete si tiež prispôsobiť informačný panel tak, aby boli najdôležitejšie metriky viditeľné na prvý pohľad – a tiež vytvárať vlastné prehľady z údajov.
Cenník: Analýzy Hubspot sú k dispozícii iba ako súčasť marketingovej alebo predajnej platformy HubSpot – a bohužiaľ, počnúc vyššími cenovými plánmi. Aj keď má Hubspot bezplatné plány, pokročilé analýzy sú k dispozícii iba od profesionálneho plánu (800 USD/mesiac).
5. Fox Metrics
FoxMetrics vám umožňuje vytvárať vlastné dátové modely premenných a prispôsobovať si ovládacie panely tak, aby vám na prvý pohľad zobrazovali presne tie údaje, ktoré chcete vidieť. Potom, čo navrhnete svoje dátové modely, FoxMetrics ich prevedie na vizuálne zostavy. Ponúkajú tiež nástroje ako sú cielené reklamy a kontextové okná, prieskumy a ankety (napríklad prieskumy opustenia košíka). Problém je v tom, že vytváranie a správa dátových modelov v rámci aplikácie vyžaduje pochopenie jazyka SQL (Structured Query Language), takže ide o sadu funkcií pre pokročilejších používateľov.
Cenník: Ich plány začínajú od 399 USD mesačne (s počtom vlastných dátových modelov obmedzených na 10) po 599 USD mesačne pre plán rastu. Bohužiaľ, platforma nemá bezplatnú verziu alebo dokonca skúšobnú verziu – aj keď môžete požiadať predajný tím o demo.
Barbora v Luigi's Boxe ako odborníčka na produktový marketing čaruje so slovami. Písaniu sa začala venovať už počas štúdia na vysokej škole ako dobrovoľníčka pre rôzne občianske združenia. Okrem toho, že je súčasťou tímu Luigi's Boxu, spoluorganizuje konferenciu TEDxBratislava, kde má na starosti marketing a PR.
Viac príspevkov od tohto autora